Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)

‘Plannen regeerakkoord komen OV en modal shift ten goede’

Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)

De OV-sector reageert positief op het regeerakkoord. Volgens de drie stadsvervoerders laten de plannen zien dat Den Haag zich bewust is van de urgentie om te investeren in het openbaar vervoer. Spoorvervoerder NS spreekt van nieuw elan, nu er met de Lelylijn voor het eerst in tien jaar een compleet nieuwe spoorlijn lijkt te komen.

GVB, HTM en RET stellen ook dat met betalen naar gebruik en investeringen in hubs “goede stappen” worden gezet naar flexibel vervoer. “Dit komt het OV en de modal shift in de stad ten goede.” De stadsvervoerders zijn het meest te spreken over het feit dat de woningbouwopgave en OV voor het eerst expliciet aan elkaar zijn gekoppeld. De komende tien jaar wordt 7,5 miljard euro toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds om stedelijke gebieden goed te ontsluiten.

Besteding nog onduidelijk

Of dat genoeg is, durven de vervoerders nog niet te zeggen. Het is namelijk nog onduidelijk hoe dit bedrag wordt besteed. “Het is nu aan de landelijke en regionale overheden om samen met ons als vervoerders de noodzakelijke investeringen ook daadwerkelijk te doen”, schrijven GVB, HTM en RET in een gezamenlijke verklaring. Ze denken in elk geval aan het sluiten van de Amsterdamse metroring, doortrekken van de Noord/Zuidlijn, de Konings- Leyenburgcorridor in Den Haag, een nieuwe Rotterdamse oeververbinding en versterking van de metrocapaciteit in Rotterdam en de opwaardering van de Oude Lijn tussen Dordrecht en Leiden.

De Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Amsterdam zijn eveneens tevreden dat de integrale benadering van woningbouw en mobiliteit een prominente plaats in het regeerakkoord heeft. Drie van de veertien verstedelijkingsgebieden liggen in deze metropoolregio, waar een kwart van de woningbouwopgave wordt gerealiseerd. Als het aan deze autoriteiten ligt, wordt er ook geld uitgetrokken voor de IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere.

Sleutelrol voor trein

NS bestempelt de plannen als veelbelovend, omdat de sleutelrol van de trein wordt onderstreept. “Uit dit coalitieakkoord blijkt dat het nieuwe kabinet groene mobiliteit als sleutel ziet om de grote maatschappelijke problemen van Nederland op te lossen. Heel mooi en hard nodig, want klimaatverandering en woningnood zullen zonder forse investeringen in openbaar vervoer niet worden opgelost”, aldus president-directeur Marjan Rintel. Ze wijst er wel op dat niet alle nodige investeringen een plekje hebben in het akkoord.

Het getuigt volgens de spoorvervoerder van nieuw elan dat serieus werk wordt gemaakt van de Lelylijn. Er wordt 3 miljard gereserveerd voor medefinanciering van deze verbinding. NS is ook blij dat expliciet wordt ingezet op betere internationale treinverbindingen die aansluiten op HSL-knooppunten over de grens. “Met name de Nederlandse verbinding naar het Duitse Ruhrgebied moet hiervan profiteren. We willen Amsterdam, Utrecht en Arnhem vaker en sneller verbinden met Keulen, Düsseldorf, Duisburg en van daaruit door naar Berlijn. Het blijft vreemd dat een retour Parijs de reiziger net zo veel tijd kost als een enkele reis naar Berlijn.”

Extra geld voor onderhoud

Verder is er eensgezindheid over het feit dat er structureel 1,25 miljard euro meer wordt uitgetrokken voor beheer en onderhoud van infrastructuur. De opgave is er ernaar, stelt NS. Eerder deze week bleek dat de slappe bodem onder het spoor in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer kan zorgen. Door het risico op spoorvervanging kunnen treinen minder hard rijden of kunnen zelfs geplande extra treinen niet rijden.

De drie stadsvervoerders gaan ervan uit dat een deel van het extra geld gaat naar ophoging van de brede doeluitkering (BDU), het financieringsprogramma voor regionale verkeer- en vervoersprojecten. “Zodat er na jarenlange bezuinigingen de beschikbare bedragen voor exploitatie, beheer, onderhoud en investeringen meer in balans komen met de reizigersgroei uit het verleden en in de toekomst.”

Lees ook: 

Regeerakkoord: medefinanciering Lelylijn; OV moet veiliger en toegankelijker

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “‘Plannen regeerakkoord komen OV en modal shift ten goede’”

kees boer|29.12.21|16:10

Omtrent de Lelylijn zo spoedig mogelijk de planprocedures starten gezien er destijds toegezegd is bij de voorganger Zuiderzeelijn datmen toezei dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen !
OOk de IJ tram ter sprake brengen,kijk dan ook eens naar de bruggen over de Grote Belt en in Stralsund

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.