Tram over Erasmusbrug (bron: RET - Robin Utrecht)

ACM maakt prestaties stadsvervoerders inzichtelijk

Foto Beeldbank RET https://corporate.ret.nl/media/beeldbank

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) brengt voortaan in een prestatievergelijking in kaart hoe de drie stadsvervoerders presteren. Het rapport is bedoeld als prikkel om verbetering te realiseren in de concessies die via een inbesteding zijn gegund, aangezien hier geen sprake is van concurrentie.

Daarvoor is gekeken naar de criteria kostenefficiëntie en doelmatigheid, duurzaamheid en kwaliteit. De prestatievergelijking zal periodiek verschijnen en de eerste uitgave is deze week vrijgegeven. Die heeft betrekking op data uit 2019 en 2020, al zijn de resultaten vooral gebaseerd op cijfers uit het eerste jaar. Vanwege de coronacrisis wordt 2020 namelijk niet als representatief jaar gezien.

Voor vergelijkingen in toekomstige uitgaven is dat nuttig, maar dat betekent wel dat de kanttekening moet worden geplaatst dat bepaalde data uit het rapport inmiddels achterhaald kan zijn.

Genuanceerd beeld

De resultaten worden zowel op totaalniveau per vervoerder als per modaliteit besproken. Deze eerste vergelijking levert een genuanceerd beeld op, is de conclusie van de ACM. “Weliswaar scoort HTM het beste op duurzaamheid, maar minder op kostenefficiëntie en doelmatigheid. De RET uit Rotterdam scoort het best op kostenefficiëntie en doelmatigheid, maar het minst op duurzaamheid. Het Amsterdamse GVB is de allrounder met nergens de hoogste of laagste score. Op kwaliteit hebben de drie stadsvervoerders vergelijkbare scores.”

In Den Haag was de CO2-uitstoot per reizigerskilometer dus het laagst in 2019 en in Rotterdam het hoogst. Daarbij stelt de ACM wel dat alle drie de vervoerders bezig zijn met verduurzaming en RET en GVB al in 2020 een inhaalslag maakten wat betreft het aandeel zero emissiebussen. Intussen zijn dat er alleen maar meer geworden en is RET bijvoorbeeld ook overgestapt op een groener energiecontract.

Geen verschil in kwaliteit

Wat klanttevredenheid betreft scoren alle drie de vervoerders over het algemeen goed en zijn er kleine verschillen. Uitgesplitst naar klachten, incidenten, calamiteiten, rituitval en punctualiteit ziet de ACM een wisselend beeld waarbij er geen vervoerder in het algemeen uit schiet.

RET kwam dus als meest kostenefficiënte en doelmatige stadsvervoerder uit de bus, terwijl HTM de hoogste kosten per reizigerskilometer kent. Dat verschil verklaart ACM onder meer omdat de Haagse stadsvervoerder geen metro heeft, waar de kosten per reizigerskilometer relatief laag liggen. Per vervoerstype zijn er ook verschillen: RET heeft bijvoorbeeld de hoogste kosten per reizigerskilometer bij tram en de laagste bij bus. GVB scoort gemiddeld en op metro het best.

Lees hier de volledige prestatievergelijking van de ACM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.