Foto Arriva

Buschauffeur voelt meer waardering als passagiers groeten

Arriva is een van de deelnemers aan de campagne #groetjemee om te stimuleren dat passagiers de buschauffeur vaker groeten. Alle bussen in de regio’s Oost zijn onlangs voorzien van de campagnesticker en in de voertuigen is de boodschap te zien op videoschermen.

De campagne is bedacht door de Friese communicatie-ondernemer Wini Weidenaar om zoals ze zelf omschrijft “een positieve beweging in gang te zetten, namelijk dat we elkaar weer gaan groeten”. Die boodschap wordt inmiddels op allerlei manieren uitgedragen: via de media, via posters, autostickers, een lied en nu dus ook via de bussen van Arriva.

Vergelijkbare campagne met Hermes

Afgelopen jaar deed Arriva al mee met de campagne in de regio Noord (de provincie Friesland) en sinds kort zijn nu de bussen in de regio Oost (de provincie Gelderland) bestickerd. Binnenkort volgt mogelijk de regio Limburg. In de provincie Brabant heeft Arriva samen met Hermes een vergelijkbare campagne onder de noemer ’t Handje naar de buschauffeur’. Het idee is hetzelfde: steek vaker je hand op om de chauffeur te groeten.

Groeten van de buschauffeur was al niet vanzelfsprekend voor elke passagier en de coronamaatregelen hebben het er niet beter op gemaakt, hebben ze bij Arriva ondervonden. Door de mondkapjes is het immers lastiger om elkaars gezichtsuitdrukking te zien en lijken reizigers meer in zichzelf gekeerd. Met de campagne #groetjemee hoopt Arriva een verandering te bewerkstelligen. “Kijk daarom eens wat vaker in de ogen van de chauffeur en groet hem of haar gewoon enthousiast terug. Dat maakt het leven mooi”, zo luidt de oproep van de vervoerder.

Werk leuker

Voor chauffeur Derk Jan geeft groeten het gevoel dat hij gewaardeerd wordt, zo zegt hij op de site van Arriva. “Het brengt in ieder geval de sfeer in de bus ten goede als je al vrolijk groetend de bus in stapt. En dat houdt het werk ook leuk.” Volgens een woordvoerster van Arriva wordt de boodschap om de buschauffeur vaker te groeten veel gedeeld via sociale media. “Chauffeurs waarderen dat heel erg.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.