8,8 meter-bus BYD Keolis in IJssel-Vecht. Foto: Keolis

Keolis riskeert provinciale boete vanwege haperende BYD-bussen

8,8 meter-bus BYD Keolis in IJssel-Vecht. Foto: Keolis

De provinciebesturen van Gelderland en Overijssel hebben genoeg van de aanhoudende problemen met de elektrische bussen van Keolis in de concessie IJssel-Vecht. Ze hebben de vervoerder in gebreke gesteld en zijn van plan een boete op te leggen van vijfduizend euro per bus als de betreffende bus niet vóór 31 maart voldoet aan de eisen.

Dat hebben de colleges van Gedeputeerde Staten van beide provincies in een gezamenlijke brief aan hun Statenleden laten weten. Voor de provincies is de maat inmiddels vol. Ze vinden dat er onvoldoende zicht is op een oplossing voor de slepende problemen met klimaatbeheersing en cabine-ergonomie. Die doen zich al voor sinds de start van de concessie per 13 december 2020.

De huidige vervoerder Keolis rijdt in de noodconcessie IJssel-Vecht met 259 elektrische bussen van leverancier BYD, waarvoor overnameverplichting van 90 procent geldt als de nieuwe concessie aan een andere vervoerder wordt gegund. De huidige concessie loopt dit jaar af en de selectie van een nieuwe vervoerder loopt nog. Naast Keolis hebben EBS en Qbuzz een bod gedaan op de concessie. In april wordt bekend wie van de drie het busvervoer mag verzorgen van december 2022 tot eind 2035.

Boetes dreigen

In november vorig jaar eisten de provinciebesturen in een brief aan Keolis dat de problemen met ingang van de nieuwe dienstregeling opgelost zouden zijn. Ze constateren nu dat dat nog steeds niet het geval is. Daarom hebben ze Keolis nu formeel in gebreke gesteld en zijn ze van plan het vervoersbedrijf te beboeten als er eind maart nog steeds geen adequate oplossing is.

Om over te gaan op deze maatregel zijn volgens Gelderland en Overijssel voldoende redenen. Niet goed ingestelde stoelen en een slecht klimaatbeheersingssysteem leiden tot een hoger ziekteverzuim, waardoor het lastig is om alle geplande ritten te kunnen rijden.

Nieuwe concessiehouder

Daar komt bij dat de BYD-bussen overgaan naar de nieuwe concessiehouder IJssel-Vecht per 11 december van dit jaar. “Wij willen de garantie dat een nieuwe concessiehouder de bussen in kan zetten zonder met oude, onvoldoende opgeloste problemen te worden geconfronteerd”, schrijven de provinciebesturen. Ze vrezen daarnaast voor imagoschade voor het openbaar vervoer in Gelderland en Overijssel. En hoe slechter het imago, hoe minder snel mensen bereid zijn om met het OV te reizen.

Keolis heeft drie weken de tijd gekregen van de provincies om schriftelijk te reageren. In die reactie moet staan wat er is gedaan om problemen te voorkomen en hoe en wanneer problemen die zich nog steeds voordoen worden opgelost. Er volgt pas een boete als Keolis niet op tijd reageert of niet in staat is op de bussen vóór 31 maart in orde te krijgen. In het slechtste geval kan die uitkomen op bijna 1,3 miljoen euro.

Grondplaat voor meer ruimte achter het stuur

In een reactie laat Keolis weten samen met BYD al geruime tijd hard te werken om een einde te maken aan de problemen. Er liggen al oplossingen, zegt een woordvoerster. Zo moet een nieuwe grondplaat onder de chauffeursstoel in de bussen zorgen voor een betere zithouding met meer ruimte achter het stuur. De plaat moest speciaal ontwikkeld worden en moet nu ook nog geplaatst worden. Dat is een deel van de bussen al gebeurd.

De verwarming functioneert al vanaf de start van de concessie niet afdoende volgens de woordvoerster. Er zijn vervolgens extra kachels ingebouwd, maar de afstemming tussen de oude en nieuwe kachel verloopt niet goed. Keolis bekijkt nu waar dat aan ligt. Ondertussen kunnen chauffeurs die het koud hebben een thermobroek krijgen van hun werkgever.

Beoordeling chauffeurs

Dat de provincies nu een harde deadline hebben gesteld is begrijpelijk, vindt de woordvoerster. “Het biedt ook duidelijkheid. Wij willen de problemen ook liever vandaag dan morgen verholpen hebben.” Maar het kost volgens haar tijd om de bussen allemaal aan te pakken, in overleg en afstemming met leverancier BYD.

Vorige week zijn twee bussen door BYD opgeleverd, waarin allerlei punten verbeterd zijn. Chauffeurs konden ze beoordelen, zodat ze na hun goedkeuring ook in de andere bussen aangepast kunnen worden. Die beoordeling leverde opnieuw een aantal verbeterpunten op, waar BYD mee aan de slag gaat. Daarna volgt later deze week weer een nieuwe beoordelingsronde. “We gaan net zo lang door tot alles naar tevredenheid is van de chauffeurs.”

Eerdere problemen

De problemen waar de bussen nu mee te kampen hebben zijn van een andere aard dan vorig jaar het geval was. Kort na de start van de noodconcessie vielen bussen onverwacht stil door softwareproblemen. Keolis richtte toen een ‘verbeterstraat’ in om alle bussen na te lopen en de problemen structureel op te lossen. Afgelopen najaar ontstonden er storingen door problemen met de aandrijfmotor. Ook die problemen zijn met succes verholpen.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.