Trein Arriva in Groningen

Vakbondsleden akkoord met cao Multimodaal, maar niet van harte

Er is een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor werknemers in het multimodaal vervoer. Een kleine meerderheid van de leden van vakbonden FNV, CNV Vakmensen en VVMC heeft ingestemd met het eindbod van de Vereniging Werkgevers Multimodaal Openbaar Vervoer (VWMO). Dat betekent voor de werknemers een loonsverhoging van 2,8 procent vanaf 1 januari 2022 en een eenmalige uitkering van 800 euro voor 2021. Dat laatste bedrag is bedoeld als tegemoetkoming omdat er vorig jaar nog geen nieuwe cao was afgesloten.

De bonden hebben het eindbod onlangs neutraal voorgelegd aan hun leden na een lange en stroeve onderhandelingsperiode. Veel enthousiasme leek er niet te bespeuren bij de stemmingen die de bonden afzonderlijk hielden met hun leden. Slechts een krappe meerderheid bij alle drie de bonden stemde voor het bod.

“Deze uitslag geeft aan dat het erom gespannen heeft”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. Bij de FNV stemde 56 procent van de leden in, bij CNV ruim 50 procent en bij VVMC precies 50 procent. Ook dat laatste percentage was genoeg voor een meerderheid omdat een klein deel van de VVMC-leden zich onthield van stemming.

Ook VVMC-bestuurder Wim Eilert noemt het verschil bij zijn leden erg klein. Dat is wat hem betreft zeker een punt om onder de aandacht te brengen van de werkgevers. Er is immers ook een aanzienlijk deel dat tegen heeft gestemd. “Dat willen we wel meegeven.”

Pijnpunten blijven liggen

FNV-bestuurder Van der Gaag heeft gemengde gevoelens over de cao die er nu ligt. “Dit akkoord is qua loon redelijk gezien de periode waarin we zitten, maar lost de werkelijke problemen op de werkvloer niet op”, meent hij. Er zijn nog de nodige pijnpunten die volgens hem nog niet opgelost zijn, zoals het oplopende personeelstekort, de vergrijzing onder het personeel, de hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim en de flexibele dienstregeling die de werkgevers willen. In de onderhandelingen voor een volgende cao moeten die onderwerpen daarom opnieuw weer hoog op de agenda komen, vindt Van der Gaag.

Deze nieuwe cao waarover net overeenstemming is bereikt loopt met terugwerkende kracht van 1 januari 2021 tot januari 2023 en is van toepassing op de ongeveer 1.200 medewerkers van vervoerders Keolis, Arriva en Qbuzz die als buschauffeur, regionale treinmachinist en/of steward worden ingezet.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.