Gelderland trekt 2 miljoen extra uit voor trolleybus 2.0

Een grote meerderheid van Provinciale Staten in Gelderland is eerder deze week akkoord gegaan met het voorstel van het provinciebestuur om 2 miljoen euro extra uit te trekken voor de invoering van trolleybussen 2.0 op de Rijnlijn tussen Arnhem en Wageningen vanaf 2023.

De nieuwe trolleybus 2.0, die beschikt over een accu, kan een deel van het traject zonder bovenleiding rijden. De provincie wil met deze techniek ervaring opdoen op de Rijnlijn. Als blijkt dat de bus goed functioneert, wil Gelderland de techniek uitbreiden naar meerdere buslijnen binnen de nieuwe concessies Arnhem-Nijmegen en Veluwe Zuid.

Verduurzaming

Het verzoek voor de extra gelden komt van vervoerder Hermes. Die vroeg eind vorig jaar om een bijdrage van 2 miljoen euro uit een Gelders innovatiefonds voor de meerkosten van de aanschaf en het laten rijden van de trolleybus 2.0 op de Rijnlijn tijdens de noodconcessie Arnhem-Nijmegen in 2023 en 2024. Bij de start van de nieuwe concessie blijven de bussen rijden en geldt er een overgangsregeling.

De provincie ziet de inzet van de trolleybus 2.0 als belangrijke stap in de verdere verduurzaming van het busvervoer en de verbetering van de HOV-lijnen, waaronder ook de Rijnlijn. Die verbinding is in december 2021 van start gegaan. Nu rijden er nog bussen op groen gas. De bedoeling is om de 2.0-bussen vanaf het tweede kwartaal van 2023 in te zetten tussen Arnhem en het busstation in Wageningen en dan emissieloos te kunnen rijden. Na de aanbesteding van de concessie Foodvalley wil de provincie starten met het verlengen van de route in de richting van station Ede-Wageningen.

Nog drie voertuigen

Het provinciebestuur en Hermes kijken ook nog naar mogelijkheden om een beroep te doen op een nieuwe regeling van het Rijk voor emissieloos vervoer (de zogeheten SpUk-ZEbus). Als Gelderland ook uit die regeling een subsidie weet te krijgen, zou Hermes niet alleen zeven trollebussen 2.0 voor de Rijnlijn kunnen aanschaffen, maar ook nog eens drie andere emissieloze voertuigen.

Lees ook

Trolleybus 2.0 beste elektrische optie voor buslijn Arnhem-Ede

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.