Bravo-bus Arriva

Provincie wil OV-concessie Oost-Brabant twee jaar verlengen

De provincie Noord-Brabant is van plan om de aflopende OV-concessie voor het vervoersgebied Oost-Brabant met Arriva twee jaar te verlengen. Eerder gebeurde dat al voor West-Brabant met dezelfde vervoerder. Volgens de provincie is nu een aanbesteding op korte termijn niet verstandig door de nasleep van corona. De huidige concessie loopt tot medio december 2024.

De provincie ziet verlenging als een noodmaatregel. “Als gevolg van de coronapandemie staan vervoerders financieel onder druk en is er grote onzekerheid over toekomstige reizigersaantallen. Dat heeft ertoe geleid dat vervoerders zeer terughoudend zijn om in te schrijven op aanbestedingen voor nieuwe ov-concessies. In Nederland is een aantal aanbestedingen de afgelopen jaren dan ook uitgesteld, afgebroken of mislukt”, stelt de provincie in een verklaring op aanbestedingssite TenderNed.

Ook om te voorkomen dat er straks te veel aanbestedingen tegelijk op de markt komen is de provincie van plan de OV-concessie in Oost-Brabant te verlengen tot medio december 2026. Arriva laat in een reactie weten te gaan kijken hoe het vervoersbedrijf hieraan invulling gaat geven.

West-Brabant

Voor West-Brabant is vorig jaar al besloten om de concessie te verlengen. Arriva rijdt er vanaf juli 2023 een tweejarige noodconcessie. Noord-Brabant kondigde vorig jaar al aan ook te kijken naar de twee andere OV-concessie in de provincie. Voor Oost-Brabant ligt er dus nu een voornemen. De concessie Zuidoost-Brabant loopt in december 2026 af. Daar rijdt vervoerder Hermes. Bij Hermes is nog niets concreets bekend over mogelijke verlenging, zegt een woordvoerder. In alle drie de gebieden wordt gereden onder de merknaam Bravo, een afkorting van Brabant vervoert ons.

Corona drukte de afgelopen jaren ook al een stempel op andere vervoersconcessies, zoals bijvoorbeeld in de Zaanstreek en Waterland. De Vervoerregio Amsterdam kwam begin vorig jaar met vervoerders Connexxion en EBS overeen dat ze vanaf december 2021 een noodcessie van twee jaar rijden als overbrugging naar een aanbesteding voor langdurigere concessie.

Lees ook

Arriva rijdt twee jaar noodconcessie in West-Brabant

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.