Elektrische bus van EBS in concessie Waterland (Edam)

EBS en Connexxion dingen mee naar concessie Zaanstreek-Waterland

De huidige OV-vervoerders in de gebieden Zaanstreek en Waterland hebben een inschrijving gedaan voor de nieuwe samengevoegde concessie Zaanstreek-Waterland die eind 2023 ingaat. Connexxion/Transdev (Zaanstreek) en EBS (Waterland) hebben hun offertes ingediend bij Vervoerregio Amsterdam.

Met het aanbieden van de offertes is de inschrijfperiode voorbij. De Vervoerregio gaat de inschrijvingen de komende maanden bekijken. Nog voor de zomer moet duidelijk zijn welke partij het vervoer vanaf eind 2023 in concessiegebied Zaanstreek-Waterland gaat verzorgen. De looptijd van het nieuwe contract is maximaal vijftien jaar.

In de nu nog twee afzonderlijke concessies Zaanstreek en Waterland rijden de twee vervoerders tweejarige noodconcessies. Vanwege de gevolgen van de coronapandemie is een eerdere aanbesteding stopgezet en heeft Vervoerregio Amsterdam gekozen voor noodconcessies die lopen tot en met 9 december 2023 en die gereden worden door de huidige vervoerders. In 2018 is al besloten deze concessies in een nieuwe periode samen te voegen tot één nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland.

Emissieloos

Zaanstreek-Waterland omvat de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad. De nieuwe vervoerder krijgt de verplichting dat alle bussen vanaf de start volledig emissieloos rijden. Ook moet er ingezet worden op technologische vernieuwing voor reizigers, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen.

Egbert de Vries, voorzitter van Vervoerregio Amsterdam, noemt het positief dat de twee huidige vervoerders willen meedingen naar de nieuwe concessie. “Dat betekent dat dit voor hen bekende gebied aantrekkelijk is om goed en duurzaam openbaar vervoer aan te bieden.’’

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EBS en Connexxion dingen mee naar concessie Zaanstreek-Waterland | OVPro.nl
Elektrische bus van EBS in concessie Waterland (Edam)

EBS en Connexxion dingen mee naar concessie Zaanstreek-Waterland

De huidige OV-vervoerders in de gebieden Zaanstreek en Waterland hebben een inschrijving gedaan voor de nieuwe samengevoegde concessie Zaanstreek-Waterland die eind 2023 ingaat. Connexxion/Transdev (Zaanstreek) en EBS (Waterland) hebben hun offertes ingediend bij Vervoerregio Amsterdam.

Met het aanbieden van de offertes is de inschrijfperiode voorbij. De Vervoerregio gaat de inschrijvingen de komende maanden bekijken. Nog voor de zomer moet duidelijk zijn welke partij het vervoer vanaf eind 2023 in concessiegebied Zaanstreek-Waterland gaat verzorgen. De looptijd van het nieuwe contract is maximaal vijftien jaar.

In de nu nog twee afzonderlijke concessies Zaanstreek en Waterland rijden de twee vervoerders tweejarige noodconcessies. Vanwege de gevolgen van de coronapandemie is een eerdere aanbesteding stopgezet en heeft Vervoerregio Amsterdam gekozen voor noodconcessies die lopen tot en met 9 december 2023 en die gereden worden door de huidige vervoerders. In 2018 is al besloten deze concessies in een nieuwe periode samen te voegen tot één nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland.

Emissieloos

Zaanstreek-Waterland omvat de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad. De nieuwe vervoerder krijgt de verplichting dat alle bussen vanaf de start volledig emissieloos rijden. Ook moet er ingezet worden op technologische vernieuwing voor reizigers, zoals betalen met andere middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen.

Egbert de Vries, voorzitter van Vervoerregio Amsterdam, noemt het positief dat de twee huidige vervoerders willen meedingen naar de nieuwe concessie. “Dat betekent dat dit voor hen bekende gebied aantrekkelijk is om goed en duurzaam openbaar vervoer aan te bieden.’’

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.