Bus Ebusco Qbuzz Assen (foto: OV-Bureau GD)

Coronasteun houdt schade bij Qbuzz beperkt in 2021

Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk heeft vervoerder Qbuzz in 2021 naar eigen zeggen de financiële schade beperkt weten te houden. Na het verlies van 8,3 miljoen euro in 2020 realiseerde Qbuzz het afgelopen jaar weer een winst van 1,8 miljoen euro.

Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Dat is te danken aan de ‘beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer’ van ruim 60 miljoen euro van de overheid. Daarmee hebben we op verzoek van de overheid de dienstregeling grotendeels kunnen uitvoeren voor onze reizigers.”

Zonder de coronasteun was het volgens het bedrijf onmogelijk geweest om de verbindingen, lijnen en frequentie van het openbaar vervoer in stand te houden. Dat zal ook voor 2022 nog gelden. “Het beperkte resultaat – 0,6 procent van de omzet in 2021 –  is mede door nagekomen boekhoudkundig resultaat van voor de coronaperiode”, stelt het bedrijf, dat deze week de jaarcijfers publiceerde.

Ruim 40 procent minder reizigers

Als gevolg van de coronapandemie en de maatregelen om de verspreiding tegen te gaan vervoerde Qbuzz in zijn concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem gemiddeld 43 procent minder reizigers dan in de jaren voorafgaand aan corona.

Qbuzz noemt het hoopvol dat de reizigersaantallen weer stijgen de eerste maanden van dit jaar, al is het lastig te voorspellen hoe lang het herstel zal duren en de aantallen weer op het niveau van voor de coronacrisis terug zijn. Dat herstel kan bovendien per lijn en per rit verschillen. Qbuzz meldt daarop in te spelen door op korte termijn de dienstregeling aan te passen “met passende voertuigen”. Op langere termijn gaat het vervoersbedrijf nog steeds uit van groei, gezien de grote hoeveelheden woningen die nog gebouwd moeten worden en de inzet van Nederland op duurzame mobiliteit.

Ook Qbuzz blijft investeren in verdere uitbreiding van emissieloos openbaar vervoer. In 2021 heeft Qbuzz 32,4 procent van de dienstregelingsuren uitstootvrij gereden. In 2020 was dat nog 26,4 procent.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Coronasteun houdt schade bij Qbuzz beperkt in 2021 | OVPro.nl
Bus Ebusco Qbuzz Assen (foto: OV-Bureau GD)

Coronasteun houdt schade bij Qbuzz beperkt in 2021

Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk heeft vervoerder Qbuzz in 2021 naar eigen zeggen de financiële schade beperkt weten te houden. Na het verlies van 8,3 miljoen euro in 2020 realiseerde Qbuzz het afgelopen jaar weer een winst van 1,8 miljoen euro.

Gerrit Spijksma, CEO Qbuzz: “Dat is te danken aan de ‘beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer’ van ruim 60 miljoen euro van de overheid. Daarmee hebben we op verzoek van de overheid de dienstregeling grotendeels kunnen uitvoeren voor onze reizigers.”

Zonder de coronasteun was het volgens het bedrijf onmogelijk geweest om de verbindingen, lijnen en frequentie van het openbaar vervoer in stand te houden. Dat zal ook voor 2022 nog gelden. “Het beperkte resultaat – 0,6 procent van de omzet in 2021 –  is mede door nagekomen boekhoudkundig resultaat van voor de coronaperiode”, stelt het bedrijf, dat deze week de jaarcijfers publiceerde.

Ruim 40 procent minder reizigers

Als gevolg van de coronapandemie en de maatregelen om de verspreiding tegen te gaan vervoerde Qbuzz in zijn concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem gemiddeld 43 procent minder reizigers dan in de jaren voorafgaand aan corona.

Qbuzz noemt het hoopvol dat de reizigersaantallen weer stijgen de eerste maanden van dit jaar, al is het lastig te voorspellen hoe lang het herstel zal duren en de aantallen weer op het niveau van voor de coronacrisis terug zijn. Dat herstel kan bovendien per lijn en per rit verschillen. Qbuzz meldt daarop in te spelen door op korte termijn de dienstregeling aan te passen “met passende voertuigen”. Op langere termijn gaat het vervoersbedrijf nog steeds uit van groei, gezien de grote hoeveelheden woningen die nog gebouwd moeten worden en de inzet van Nederland op duurzame mobiliteit.

Ook Qbuzz blijft investeren in verdere uitbreiding van emissieloos openbaar vervoer. In 2021 heeft Qbuzz 32,4 procent van de dienstregelingsuren uitstootvrij gereden. In 2020 was dat nog 26,4 procent.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.