Citea van VDL bij GVB

GVB breidt vloot fors uit met 84 elektrische bussen

Vervoersbedrijf GVB krijgt er 84 elektrische bussen bij. Ze worden vanaf 2023 ingezet in Amsterdam. De order is na een aanbestedingstraject van bijna een jaar gegund aan busbouwer VDL. Dat bedrijf gaat ook de laadinfrastructuur leveren. In het raamcontract is een optie opgenomen voor nog eens 130 VDL Citea’s.

In de huidige order gaat het om 30 gelede nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181 en 54 VDL Citea’s van het type LF-122. Op dit moment rijdt GVB al met 44 elektrische bussen en van de zomer stromen er nog 31 extra in, waarmee het totaal uitkomt op 75. Met de nieuwe bestelling van 84 e-bussen zal het grootste deel van de vloot in 2023 bestaan uit elektrisch materieel. De 84 VDL-bussen gaan rijden op de lijnen 37, 38, 41, 44, 47, 49, 62 en 63.

Om de bussen te kunnen betalen heeft GVB een lening afgesloten waarbij de Vervoerregio zich garant heeft gesteld en de kapitaallasten draagt. De lening strekt zich ook onder meer uit tot de vervanging van metro’s. Ook het Rijk en de Europese Unie leverden een bijdrage via subsidies.

‘Meer frisse lucht in Amterdam’

Directeur Claudia Zuiderwijk benadrukt dat heel Amsterdam baat heeft bij de verduurzaming. “Amsterdammers gaan geleidelijk merken dat het grommend optrekken van stadbussen verdwijnt. En dat de vele fietsers van Amsterdam steeds meer frisse lucht hebben in de stad. We willen dat iedereen die met GVB reist weet, dat hij daarmee veel minder schade toebrengt aan het klimaat en de leefomgeving. De duurzaamheid en het nieuwe comfort van het OV zijn goede redenen om weer afscheid te nemen van die tweedehands auto die tijdens corona is aangeschaft.”

Een schonere busvloot helpt Amsterdam om de afspraken na te kunnen komen die gemaakt zijn in de ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’. Daarin staat onder meer dat Amsterdam de CO2-uitstoot in 2025 vermindert met 5 procent, in 2030 met 55 procent en in 2050 met 95 procent in vergelijking met de uitstoot in 1990. Onderdeel hiervan is dat GVB in 2025 volledig uitstootvrij busvervoer levert. De Amsterdamse metro’s en trams rijden al op groene stroom en eerder deze maand nam GVB de vierde elektrische Noordzeekanaalpont in gebruik. Uiterlijk in 2023 moeten alle dieselponten over het Noordzeekanaal vervangen zijn door elektrische vaartuigen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.