Daimler Buses werkt toe naar levering uitsluitend zero emissie bussen

Daimler Buses wil in 2030 in Europa alleen nog maar batterij-elektrische of waterstofstadsbussen aanbieden. Die ambitie is onderdeel van een strategie die de busfabrikant onlangs presenteerde om rond 2030 in elk segment zero emissie voertuigen aan te bieden. De focus ligt daarbij in eerste instantie op Europa en Latijns-Amerika.

Op weg naar wereldwijde elektrificatie van het personenvervoer is Daimler Buses van plan om vanaf 2025 de eerste volledig elektrische intercitybus op de markt te brengen en vanaf het einde van dit decennium ook touringcars met brandstofcelaandrijving op waterstof.

Tweesporenbeleid

Net als moederbedrijf Daimer Truck volgt het busbedrijf een tweesporenbeleid. Het bieden van zowel batterij-elektrische als waterstofvoertuigen is volgens Daimler de enige manier om met zero emissie oplossingen te komen die aansluiten bij de verschillende behoeften van de klanten. De dienstverlening gaat verder dan alleen de voertuigen leveren. Daimler Buses voorziet ook in de benodigde laadinfrastructuur, doet het laadbeheer en leidt het personeel van de klanten op die ermee gaan werken.

Met de strategie wil Daimler Buses een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen en daarbij een drijvende kracht zijn achter de omslag die daarvoor nodig is in het vervoer, zegt hoofd Till Oberwörder. “Uiterlijk vanaf 2030 zullen we in Europa alleen nog maar CO2-neutrale nieuwe stadsbussen aanbieden en niet meer investeren in Euro VII-technologie. We richten onze ontwikkelingsinspanningen volledig op de emissievrije en volledig elektrisch aangedreven eCitaro.”

Grotere actieradius

De Mercedes-Benz eCitaro stadsbus, die sinds 2018 geproduceerd wordt, is er nu alleen nog in een batterij-elektrische uitvoering. Vanaf volgend jaar wordt het voertuig ook voorzien van een op waterstof gebaseerde brandstofcel als range extender. Het voordeel is dat de bussen daarmee meer energie tot hun beschikking hebben en dat de actieradius vergroot wordt tot wel 400 kilometer. Voor de meeste OV-vervoerders is dat voldoende, gezien de afstand van hun routes.

De eCitaro Range Extender is nog steeds duidelijk ontworpen voor gebruik als stadsbus. Het aandrijfsysteem blijft gebaseerd op de zeer krachtige accu, terwijl de brandstofcel uitsluitend dient om de actieradius te vergroten en niet als belangrijkste energiebron. Het voertuig is dus een volledig elektrische hybride bus die beide energiebronnen combineert. Vanaf het einde van dit jaar gaat Daimler de eCitaro eveneens leveren met een nieuwe generatie batterijen, waardoor een actieradius van 280 kilometer haalbaar wordt.

Inmiddels rijden er in Europa al meer dan 600 eCitaro bussen. Het afgelopen jaar was Daimler Buses goed voor bijna de helft van de verkoop van volledig elektrische stadsbussen in Duitsland, waar de busbouwer gevestigd is.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.