Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Keolis schrapt nog meer busritten in IJssel-Vecht door chauffeurstekort

Via Keolis

Busvervoerder Keolis gaat het aantal busritten in de noodconcessie IJssel-Vecht vanaf maandag beperken wegens personeelsgebrek. De vervoerder denkt dat niet alle chauffeursdiensten in de zomer ingevuld kunnen worden door het hoge ziekteverzuim. Het Gelderse provinciebestuur sluit niet uit dat ook in andere concessies de dienstregeling tijdelijk afgeschaald moet worden.

Keolis verwacht 86 procent van het met de provincies afgesproken vervoersaanbod te kunnen realiseren in de noodconcessie IJssel-Vecht. Dat blijkt uit een brief van het Gelderse provinciebestuur aan Provinciale Staten.

Nu al vakantiedienstregeling

Keolis verzorgt tot eind 2022 het busvervoer in IJssel-Vecht. Daarna neemt EBS de concessie over, zo werd vorige maand bekend. Keolis rijdt nu al volgens de vakantiedienstregeling, waarbij scholierenlijnen zijn uitgezonderd. In deze dienstregeling wordt ongeveer 93 procent van het afgesproken vervoer gereden. Maar door ziekte, vacatures en vakantie neemt het aantal beschikbare chauffeurs verder af. Als er geen structurele maatregelen worden genomen zou dat volgens Keolis leiden tot relatief veel rituitval, waarbij reizigers dat pas op het laatste moment horen. Dat veroorzaakt te veel hinder en ergernis, aldus het bedrijf.

Keolis blijft nu wel op alle lijnen rijden, maar beperkt het aantal ritten per lijn. Sommige bussen rijden maar één of twee keer per uur. Zo gaat de frequentie in Gelderland omlaag op op lijn C1 tussen Zwolle en Nunspeet, de lijnen 202 en 203 tussen Apeldoorn en Zwolle, op de lijn C3 tussen Ede en Wageningen en de WUR en stadslijn 10 in Apeldoorn.

Hoog ziekteverzuim

Keolis verwacht dat er voldoende chauffeurs zijn om de overgebleven diensten te bezetten, ook omdat er nog steeds minder reizigers zijn dan voor de coronapandemie. De vervoerder heeft op allerlei manieren geprobeerd om aan voldoende bezetting te komen, bijvoorbeeld gepensioneerde chauffeurs in te huren en chauffeurs van touringcarbedrijven of door uitzendbureaus in te schakelen en tijdelijk collega’s uit andere concessies te lenen. Maar dat helpt onvoldoende om op volle sterkte te kunnen blijven rijden.

De voornaamste reden daarvoor is dat het ziekteverzuim erg hoog is, de laatste maanden tussen de 15 en 20 procent. Dat percentage wijkt volgens de vervoerder niet af van het ziekteverzuim in andere concessies. Het provinciebestuur sluit niet uit dat de dienstregeling ook in andere OV-concessies aangepast moet worden.

ANP / YT

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.