Elektrische bus RRReis IJssel-Vecht (foto: Keolis)

Qbuzz maakt bezwaar tegen gunning IJssel-Vecht aan EBS

Vervoerder Qbuzz tekent bezwaar aan tegen de gunning van de busconcessie IJssel-Vecht aan EBS. Op 12 april maakten de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel bekend de gezamenlijke busconcessie met een looptijd van dertien jaar te gunnen aan EBS. De huidige vervoerder is Keolis, die nu een tweejarige noodconcessie rijdt. Qbuzz zet vraagtekens bij de bieding van EBS.

Er volgt nu een juridisch procedure om het bezwaar van Qbuzz te behandelen. De implementatie van busconcessie loopt ondertussen door, want de provincies streven ernaar geen vertraging te laten ontstaan. Kort samengevat houdt het bezwaar van Qbuzz in dat het bod van EBS economisch niet realistisch is, zegt een woordvoerster van de provincie Overijssel, die penvoerder is.

‘Enorm verschil in bod EBS en Qbuzz’

Qbuzz bevestigt die lezing in een interne mededeling aan het personeel, die de vervoerder heeft gedeeld met OVPro. Daarin zegt het bedrijf verbaasd te zijn over het enorme verschil in dienstregelingsuren waarmee EBS de aanbesteding gewonnen heeft vergeleken met dat van Qbuzz. “Omdat bijna 100 procent van de subsidie en reizigersopbrengsten gefixeerd zijn door provincies en ook de kosten grotendeels vaststaan.” De bussen, het bijbehorende onderhoudscontract en de stallingen moet de nieuwe vervoerder immers overnemen van Keolis. Ook het personeel gaat met de bijbehorende rechten over naar EBS.

Qbuzz meldt de afgelopen weken gesprekken te hebben gehad en briefwisselingen te hebben gevoerd met de provincies om een vinger te krijgen achter het verschil in aanbod om er zeker van te zijn dat het bedrijf de aanbestedingsdocumenten misschien niet goed begrepen heeft. Ook wilde de vervoerder zich ervan vergewissen dat “de spelregels van deze bieding door de partijen zijn gevolgd”. Zo zou het volgens Qbuzz niet toegestaan zijn om een onrealistisch bod te doen.

Bezwaar noodzakelijk

Omdat al die contacten volgens Qbuzz geen bevredigende antwoorden hebben opgeleverd, maakt het bedrijf nu bezwaar tegen het gunningsbesluit. “Dit besluit hebben wij niet lichtzinnig genomen. Wij vinden het noodzakelijk gezien dezelfde of vergelijkbare aanbestedingsprocedures ook in de komende tenders worden gehanteerd door provincies”, schrijft Qbuzz in de personeelsmededeling.

De busconcessie IJssel-Vecht gaat in december 2022 van start in het noordelijke deel van de Veluwe en Midden-Overijssel. Dit omvat onder meer het stadsvervoer in Apeldoorn en Zwolle. Vanaf december 2023 verzorgt de nieuwe vervoerder ook het OV in de regio IJsselmond en Lelystad. Er waren drie inschrijvers voor de concessie: EBS, Qbuzz en Keolis.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.