Chauffeursstaking van FNV in Breda: ‘Het vaatje begint over te lopen’

Er hangt een uitgelaten sfeer voor de poort van de busremise van Arriva in Breda waar stakende buschauffeurs zich verzameld hebben bij een FNV-stand. Maar de ondertoon is bloedserieus. Chauffeurs van jong tot oud zijn zeer gemotiveerd om actie te voeren voor een betere cao op de vijfde dag van de landelijke estafettestaking van FNV Streekvervoer. Ze hebben vooral last van de gigantisch hoge werkdruk, vertellen ze aan het begin van de ochtend.

“Ik ben vrij vandaag, maar ben speciaal hiernaartoe gekomen. Het gaat om mijn toekomst”, zegt Kevin Timmermans (33), die al zeven jaar buschauffeur is bij Arriva in Breda. Het werk bevalt hem prima. “Als het aan mij ligt, doe ik dit tot mijn pensioen.” Maar is er wel het een ander dat verbeterd moet worden, vindt hij. Het salaris moet meestijgen met de inflatie en de werkdruk moet omlaag, want nu is het lastig om een dagje vrij te nemen. Timmermans was jaren lid van CNV, maar die bond stemde in meerderheid in met het eindbod van de werkgevers tot ongenoegen van de chauffeur, die zelf tegen heeft gestemd. Daarom is hij vorige week overgestapt naar FNV. Hij is niet de enige, zegt hij.

Ook Louis Herbergs, chauffeur en stakingsleider, vindt dat de lonen omhoog moeten. “We staan al vanaf 2020 stil.” Daarnaast moet er in zijn ogen meer gedaan worden om de vele flexwerkers meer zekerheid te bieden. Soms werken ze jaren voor een uitzendbureau voordat ze een dienstverband krijgen bij Arriva.

Korte rijtijden, hoge werkdruk

Zijn collega Johan Vermeer is al 32 jaar chauffeur en heeft de arbeidsomstandigheden zien verslechteren. De werkdruk is hoog door de korte rijtijden, is zijn ervaring. In de planning wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld 30 kilometer-zones en onvoorziene omstandigheden. En de in- en uitstaptijden zijn ook veel krap gepland. Dat legt enorme druk op chauffeurs. “Soms zit je echt te stampen.” Met als gevolg dat ze dan maar korter pauzes nemen of een toiletbezoek proberen zo lang mogelijk uit te stellen. “Wij zijn zelf fout”, constateert Vermeer, “want wij lossen het op”. Handig voor de werkgever, maar het houdt een keertje op. “Het vaatje begint over te lopen.”

Vermeer is blij dat FNV heeft gekozen voor een estafettestaking, waarbij verschillende regio’s in het land om beurten staken. Hij kan zich uit het verleden ook nog wel stakingen herinneren die weken duurde tot de rechter er een einde aan maakte. Een andere chauffeur meent dat een landelijke actiedag weer effect zou hebben. Dat tot hilariteit van zijn collega’s, want de man blijkt vandaag met pensioen te zijn gegaan.

Acties opvoeren

Vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer spreekt van een goede opkomst van stakers in Breda. In de ochtend zijn er van de 54 bussen die zouden moeten uitrijden volgens hem maar tien vertrokken. De bond is voorlopig nog niet van plan te stoppen met de acties. Het tempo wordt zelfs opgevoerd de komende weken. “We proberen met collectieve acties om de werkgevers weer aan tafel te krijgen.”

Behalve in Breda zijn er woensdag ook stakingen in Oosterhout, Groningen en Haaglanden. Vakbond CNV gaat woensdag het cao-akkoord tekenen, waarmee er dus een cao is voor de sector. FNV maakt zijn eigen afweging, zegt Van der Gaag. Zo telt de bond zo’n 6000 leden van de 13.000 werknemers in de sector. En die FNV-leden hebben in grote meerderheid tegen het cao-eindbod van de werkgevers gestemd.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.