
Elektrische snelbus met ‘spoorkwaliteit’ vanaf 2030 op het traject Breda-Gorinchem-Utrecht
De Bus Rapid Transit (BRT) op het traject Breda-Utrecht laat al even op zich wachten, maar vanaf 2030 is het eindelijk zo ver. De nieuwe intercity bussen gaan de bestaande Interliners vervangen. Het rapport ‘Hink-stap-sprong Bus Rapid Transit’ blikt vooruit op de toekomstige busverbinding met ‘spoorkwaliteit’.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Bus met spoorkwaliteit is marketing van busindustrie, maar ik geloof niet dat het werkelijk zo is
BRT overgewaaid uit het buitenland!? Almeerse bussysteem, Zuidtangent, zomaar wat voorbeelden
Een bus met railkwaliteit? Laat me niet lachen. Al dat geleuter over BRT uit de bussector heeft een hoog “WC Eend”-gehalte. Helaas hebben bestuurders en andere lieden die beter zouden moeten weten niet altijd de verstandelijke vermogens om de leugens door te prikken. BRT is leuk voor derdewereldlanden, maar niet voor Nederland. Hier doet het niets.
Opmerkelijk: Rio de Janeiro heeft besloten zijn BRT-systeem te vervangen door trams (lightrail). Redenen: betere kwaliteit van het vervoer en meer capaciteit. Bestaande busbanen worden vervangen door rails.
Voor de Nederlandse BRT-supporters ongetwijfeld een domper op de vreugde, want Rio wordt altijd aangevoerd als succesvol voorbeeld voor dit soort systemen.