OV Expo' 22

OV Innovatieprijs: De Ebusco 3.0-bus is gebouwd als een vliegtuig

Ebusco 3.0-bus voor de Bijenkorf.
Ebusco 3.0-bus voor de Bijenkorf. Foto: Ebusco

Voor kopers van bussen zijn de operationele kosten enorm belangrijk. Dat is een van de redenen dat de busbouwindustrie weinig innovatief is, ziet Steven van der Burg, Sales Director bij Ebusco. Ebusco probeert juist wel innovatief te zijn. Door af te kijken van vliegtuigen hebben zij de lichtste (elektrische) personenbus ooit gemaakt. Namelijk: hoe lichter de bus, hoe langer de range. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en stem hier.

Ebusco is geen standaard busbouwbedrijf. De busbouwer is in 2012 opgericht in Helmond en is momenteel gehuisvest in Deurne met een grote fabriek. “Tien jaar geleden begonnen wij met ontwikkeling van de elektrische bus”, vertelt Van der Burg. “In China reden al duizenden elektrische bussen. In Europa was daar nog geen sprake van. En dat terwijl dieselbussen ook toen al grote vervuilers waren van binnensteden. Onze oprichter en huidig CEO zag daarom het belang en kans om dit aan te pakken door het ontwikkelen van een elektrische bus zonder uitstoot.”

Het bijzondere aan Ebusco is dat het een relatief nieuw bedrijf is. Doordat ze niet de overstap hoefden te maken van de bouw van dieselbussen naar elektrische bussen konden ze helemaal vanaf nul beginnen met het bouwen van de elektrische bus.

“Traditionele busfabrikanten hadden bijvoorbeeld gewoon een vloot dieselbussen omgebouwd naar elektrisch. Ze hadden de dieselmotor vervangen door batterijen, maar de kern van de bus niet aangepast waardoor het geen efficiënte oplossing bleek, onder andere ook omdat de bus extra zwaar wordt door de batterijen. Wij hadden helemaal niks en konden vanaf nul beginnen met de bouw van de elektrische bussen.”

Doordat Ebusco niet de bestaande modellen hoefde om te bouwen konden ze ideale materialen selecteren voor een elektrische bus. In eerste instantie koos Ebusco voor een aluminium bus, daarmee bespaarden ze een paar honderd kilo ten opzichte van hun allereerste bus. Maar die gewichtsbesparing had geen enorme invloed op het bereik in kilometers. “Als we verder wilden moesten we er meer batterijen op plaatsen. We zijn toen gaan onderzoeken hoe we de bus wel lichter konden maken met het gebruik van andere materialen. We zijn gaan werken met carbon en glasvezel. Daarmee hebben we uiteindelijk vier ton gewicht bespaard.”

Bouwen als een vliegtuig

Een deel van Ebusco’s Engineers hadden veelal ervaring uit de vliegtuigindustrie. Samen hebben ze meegewerkt aan de nieuwe Ebusco 3.0. “Vanuit de vliegtuigindustrie is heel veel kennis gekomen. Daar bouwen ze al langer met glasvezel en carbon omdat het natuurlijk een heel licht materiaal is.”

“Je kunt onze bus echt vergelijken met hoe een vliegtuig gebouwd is. Ook uniek is dat de batterijen in de vloer zitten in plaats van op het dak. De meeste busbouwers leggen de batterijen op het dak neer omdat daar plek over is, maar als je dan in een bocht rijdt en al het gewicht op het dak ligt dan helt de bus een beetje over. Dat heeft onze bus helemaal niet meer en daardoor kan onze dakconstructie nog lichter zijn. Er hoeven geen kilo’s aan batterijen op te liggen. Dat helpt allemaal voor de range van de bus of je kunt een kleiner accupakket nemen en dat scheelt dan weer aanzienlijk in de kosten.”

De prijs

Zit een busindustrie wel te wachten op een bus van carbon en glasvezel? Uiteindelijk is de prijs natuurlijk een essentieel aspect en carbon is natuurlijk een heel kostbaar materiaal. Een koper heeft geen emotie bij het kopen van een bus, dus je kunt hem niet veel duurder maken dan de concurrent.

“Om de specificaties hoeven we ons geen zorgen te maken omdat de bus zo licht is.” De prijs was lastiger, toch is het Ebusco gelukt om met de bus marktconforme prijzen te hanteren. “Er heeft veel tijd in gezeten om een complete bus van carbon te bouwen en de prijs laag te houden. Daarin zijn we echt uniek. Maar de aankoopprijs is slechts een onderdeel van de totale kosten tijdens de operatie in alle jaren dat de bus gebruikt wordt. De bus die over de hele looptijd het goedkoopst is, is de meest interessante. De rekenmodellen van onze klanten houden rekening met onderhoudskosten, energiekosten, beschikbaarheid van de bus, etc. Op deze punten maken wij vaak het verschil en daardoor hebben wij de laagste total cost of ownership, TCO”

Opschalen

De combinatie van de goede prijs en specificaties maken dat de nieuwe bus in trek is. Ebusco krijgt door heel Europa orders binnen en gaat mogelijk binnenkort een nieuwe fabriek openen in Noord-Frankrijk.”We zijn hard aan het opschalen op dit moment. We werken naar een productie van 500 bussen per jaar in Deurne, verder zijn we bezig met het bouwen van een fabriek in Frankrijk.”

“Momenteel bouwen we 39 Ebusco 3.0 bussen voor Connexxion en die gaan rijden in Gooi en Vechtstreek. In München hebben we al twee nieuwe bussen geleverd en de performance is boven verwachting. In verschillende landen in Europa hebben we de nieuwe bus al verkocht en die worden vanaf volgend jaar uitgeleverd. We hebben echt een goede positie in de markt. Veel landen kiezen toch voor Ebusco ondanks de aanwezigheid van vertrouwde busbouwers uit die landen.”

Een belangrijke slag wint de nieuwe bus van Ebusco ook op het gebied van de levensduur. “De voetprint zal omlaag moeten. Een normale bus gaat tien á vijftien jaar mee. Carbon kent geen moeheid. Staal gaat op een gegeven moment wel roesten en dan kan je niet zoveel meer, carbon kent deze eigenschap niet. Onze bus heeft zo een levensduur tot wel 25 jaar.”

Innovatie in de busindustrie

“Wij hebben al meerdere prijzen met de bus mogen winnen omdat die zo innovatief is. Normaal gebeurt er in de busindustrie niet veel qua innovatie. Je ziet dat op vrachtwagens veel innovatie wordt uitgeoefend omdat daar een grote markt voor is. De busindustrie was wat dat betreft een stuk saaier voordat de elektrificatie zijn intreden had gemaakt.”

“Wat je aan onze bus ziet is dat het helemaal nieuw is. Dat het iets is wat je nooit eerder hebt gezien. We zijn heel trots dat wij als Brabants bedrijf in tien jaar tijd uitgegroeid zijn tot een multinational. Als wij met onze mooie Nederlandse bus de OV Innovatieprijs kunnen winnen is dat natuurlijk heel mooi.”

Op de OV Expo ’22 wordt de felbegeerde OV Innovatieprijs uitgereikt. Meld je hier (veelal) gratis aan.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.