verkeersgeluid

RET rijdt eerder dan verwacht met elektrische bussen in Krimpen aan den IJssel

Proefrit Rotterdam met elektrische bus. Foto: RET/Rob Kamminga.

De Rotterdamse stadsvervoerder rijdt voortaan met stille elektrische bussen in Krimpen aan den IJssel. Dat is eerder dan gepland. Het schone busvervoer op het Rotterdamse Zuidplein loopt wel vertraging op.

Geen klachten meer van omwonenden over herrie van de bus en ook de reizigers in Krimpen aan den IJssel zijn blij met de elektrische bussen van RET. Met de steun van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is de uitbreiding van de zero emissie bussen tot stad gekomen. Twaalf elektrische bussen rijden rond. Daarnaast zijn oplaadpalen bij de busstalling in de Stormpolder en een snellader op de Capelsebrug geïnstalleerd.

“Wij zijn hier heel blij mee”, zegt Burgermeester Martijn Vroom. “De nieuwe bussen zijn stiller dan de oude en dat is minstens zo belangrijk als minder uitstoot. Want in Krimpel is veel hinder door verkeersgeluid.”

Een vereiste om het vervoer tot 2034 in de Rotterdamse regio te verzorgen, is dat RET moet vergroenen. Daarmee is het vervoersbedrijf in 2018 begonnen. Begonnen werd met schone bussen in de vieste delen van de regio: het centrum van Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.

Brandgevaar

Krimpen aan den IJssel was eigenlijk nog niet aan de beurt, maar omdat de vergunning voor elektrische bussen op het Zuidplein nog niet rond is, rijden de elektrische bussen nu rond in Krimpen. Een deel van het Rotterdamse busstation Zuidplein is overkapt, wat kan zorgen voor brandgevaar. De bussen bij de Krimpense Stormpolder worden ‘gewoon’ in de openlucht opgeladen.

Inmiddels is 40 procent van de 250 RET-bussen elektrisch, in 2029 moet de hele vloot zijn vervangen. Ook al is elektriciteit ondertussen duurder geworden dan diesel.

Overigens zijn niet alle bussen in Krimpen aan den IJssel elektrisch. Vervoerder Arriva rijdt momenteel nog met dieselbussen, maar ook dat bedrijf moet uiterlijk 2030 verduurzamen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.