multimodaal vervoer

Ook treinpersoneel Arriva, Keolis en Qbuzz krijgt bonus van 1.000 euro

Trein Arriva op station Zutphen. Foto: Arriva.

In navolging van buschauffeurs in het streekvervoer, krijgen ook de ruim 1.200 werknemers in het multimodaal vervoer in november een extra eenmalige uitkering van 1.000 euro bruto, bovenop de lopende cao. “Voor de werknemers van Arriva, Qbuzz en Keolis die onder de cao Multimodaal Vervoer vallen hebben we zojuist dezelfde afspraak gemaakt als vorige week voor de cao Openbaar Vervoer”, zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen.

De werkgevers reageren hiermee positief op een dringend verzoek van CNV Vakmensen om in deze tijd van hoge inflatie iets extra’s voor de werknemers te doen. De huidige cao loopt namelijk nog, tot eind van dit jaar.

“De onverwacht hoge inflatie mag niet alleen voor rekening van de werknemers komen”, zegt De Bruine. “We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om hier iets aan te doen. Vorige week hebben we een mooie afspraak gemaakt voor alle werknemers die onder de cao Openbaar Vervoer vallen. We kregen daar natuurlijk vragen over van werknemers in het multimodaal vervoer: krijgen wij die duizend euro ook? De werkgevers hebben nu toegezegd dat ze die afspraak overnemen. Mooi nieuws, want die duizend euro extra is in deze tijd bijzonder welkom.”

De afspraak houdt in dat een fulltimer in november een extra uitkering krijgt van 1.000 euro bruto. Voor parttimers is de uitkering naar rato van het dienstverband. De extra uitkering geldt ook voor uitzendkrachten.

Cao-onderhandelingen

De cao Multimodaal Vervoer geldt voor ruim 1.200 werknemers van Arriva, Qbuzz en in Keolis, die in verschillende regio’s van Nederland gecombineerd bus- en treinvervoer verzorgen. De onderhandelingen over een nieuwe cao van volgend jaar zijn onlangs ook gestart.

Op de cao-onderhandelingen staat een grote druk van ontevreden werknemers. Alle vervoerders kampen met personeelstekorten en ziekteverzuim. De beschikbare werknemers moeten meer werken en moeten flexibeler zijn in hun werktijden om uitval op te vangen. Dat lukt zeker niet altijd. Arriva schrapte dit jaar al ruim 4400 treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.