49-euro ticket

Opvolger Duits 9-euro ticket bekend: “Grootste verandering ooit voor OV in Duitsland”

Duitse Minister van Transport Volkert Wissing. Foto: BMDV.

Een landelijk nieuw ticket genaamd ‘Deutschlandticket’, is de opvolger van het 9-euro kaartje. De federale overheid en de Duitse deelstaten hebben daartoe besloten. Minister van Transport Volker Wissing maakte het ticket bekend in een TikTok-stijl video. De minister noemt het nieuwe ticket “de grootste verandering ooit voor openbaar vervoer in Duitsland.”

Het nieuwe ticket is onderdeel van het derde pakket van lastenverlichtingen, dat de Duitse overheid inzet om mensen te compenseren voor de hoge inflatie- en energieprijzen. Het ticket is daarmee de opvolger van het succesvolle 9-euro ticket van afgelopen zomer.

49-euro ticket

In de Duitse media wordt het nieuwe ticket ‘het 49-euro ticket’ genoemd. Dat is inderdaad de prijs per maand wat het ministerie naar buiten heeft gecommuniceerd. Het is alleen niet zeker of dit de daadwerkelijke prijs wordt. Volgens het ministerie is het namelijk een van de mogelijke opties voor een maandelijks abonnement. Het zou kunnen dat meerdere abonnementen worden aangeboden en dat de prijs mogelijk nog gaat veranderen.

In tegenstelling tot het 9-euro ticket, is het nieuwe Deutschlandticket digitaal. “Ik ben verheugd dat de weg vrij is om een simpel, papierloos ticket aan te bieden dat geldig is in heel Duitsland. Het doel is om nu zo snel mogelijk dat ticket in te voeren”, zegt minister Wissing. Op zijn snelst zou dat rond de jaarwisseling zijn.

Net als het 9-euro ticket, is het nieuwe abonnement geldig voor al het lokale publieke transport in Duitsland. Dat betekent dat het ticket gebruikt kan worden voor alle regionale bussen, treinen, trams en metro’s. Lange afstandstreinen blijven uitgesloten van het abonnement.

Reizigers terugwinnen

“De opvolger van het 9-euro ticket zal leiden tot een enorme modernisatie en helpt ons meer reizigers het openbaar vervoer in te krijgen. Spontane overstappen of reizen zijn door dit ticket makkelijker dan ooit. Voor mij is het duidelijk: het is simpelweg beter”, zegt Wissing.

De federale overheid neemt het initiatief in de financiering van het voordelige ticket. De exacte bedragen moeten nog worden vastgesteld. “We zijn bereid om 1,5 miljard euro op de tafel te leggen voor het nieuwe ticket”, zegt Wissing.

De federale Duitse Staten hebben aangegeven het geld te willen uitgeven, maar meer geld nodig te hebben zodat vervoerders de dienstregeling kunnen opschalen en meer bussen, treinen, trams en metro’s te laten rijden. De definitieve financiering van het plan wordt komende week bekend.

Berlijn nog goedkoper

Berlijn gaat ondertussen nog een stapje verder. In de omgeving van de hoofdstad wordt een regionaal ticket van 29 euro per maand aangeboden. Deze kan gebruikt worden in het AB-gebied in Berlijn. Ook wil Berlijn een prijsdifferentiatie voor het ticket. “In Berlijn wonen genoeg mensen die niet 49 euro per maand kwijt kunnen”, zegt Senator Bettina Jarasch (Die Grünen). “Daarom zal ik een concept ontwikkelen wat verschillende prijzen hanteert voor verschillende inkomensgroepen.” De Berlijnse burgemeester Franziska Giffey is al om: “Voor Berlijn blijft sociale prijsdifferentiatie ons doel: bus en trein niet meer dan een euro per dag.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.