11.000 zonnepanelen

Grootste elektrische busdepot ter wereld geopend in Qatar

Busdepot voor FIFA World Cup 2022 in Qatar. Foto: EPA/Noushad Thekkayil.

Een nieuw enorm busdepot in Qatar is geopend om het elektrische busvervoer tijdens het Wereld Kampioenschap voetbal te ondersteunen. Het depot in Lusail beslaat maar liefst 400.000 vierkante meter. Het depot is zo groot dat het een plaatsje krijgt in het Guinness World Records boek.

“Lusail Bus Depot, het grootste elektrische busdepot ter wereld, is geopend door de overheid om het openbaar vervoer duurzamer te maken”, zegt minister Al-Sulati. “Het busdepot is het eerste depot in het Midden-Oosten dat werkt op zonne-energie. Het heeft 11.000 zonnepanelen en kan daarmee 4 megawatt stroom per dag opwekken. Ook is er een speciale zone voor de BRT die tijdens het WK grote groepen supporters naar stadions gaat brengen.”

741 elektrische bussen

Het nieuwe laadstation kan 478 elektrische bussen tegelijk opladen. Bussen van het Chinese bedrijf Yuton worden opgeladen op het depot. De grootste busbouwer ter wereld heeft maar liefst 741 bussen geleverd aan Qatar voor de FIFA World Cup die plaatsvindt van 21 november tot 18 december.

Mowasalat is de vervoerder in Qatar die de bussen gaat besturen. Voor de WK-klus hebben ze maar liefst drieduizend buschauffeurs aangenomen en tweehonderd man ondersteunend personeel. Na het WK blijven de elektrische bussen in Qatar rijden.

De enorme batch van bussen die het Chinese bedrijf Yutong aan Qatar levert is de eerste stap van de commercialisatie van Chinese bussen in Qatar. Yutong Bus heeft ook een contract getekend om een fabriek te openen in de vrije economische zone van Qatar. “Dat doen we om de lokale industrie te ontwikkelen met onze technologische export. Daarmee helpen we Qatar in de transitie naar klimaatvriendelijk openbaar vervoer”, zegt Yutong.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

U bent ingelogd als "".

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens