Motie

Limburgse politiek ontstemd over prijsverhoging Arriva

Limburgse Arriva-trein rijdt door de Achterhoek. Foto: Flickr/Rob Dammers. https://www.flickr.com/photos/robdammers/46799356775

De Limburgse politiek maakt zich zorgen over de staat van het openbaar vervoer in de provincie. Arriva kondigde aan de prijzen te verhogen, terwijl de kwaliteit achteruit gaat. Meerdere Statenfracties dienden vrijdag een motie in om de OV-tarieven te bevriezen.

De problemen stapelen zich op bij Arriva. Limburgse OV-reizigers hebben last van rituitval. Daarnaast dreigen stakingen als gevolg van de moeizame cao-onderhandelingen. De belangrijkste oorzaak is het dringende personeelstekort dat sectorbreed speelt. “De oorzaken voor het tekort aan personeel zijn: uitgestelde (tussentijdse) opleidingen, uitgesteld (gespaard) verlof, hoger ziekteverzuim, wisselingen van personeel tussen vervoerders en een tekort aan nieuw beschikbaar personeel”, schreef de provincie afgelopen zomer.

Prijsstijging

In de ingediende motie stelt PvdA-Statenlid Aleida Berghorst dat de provincie Limburg komend jaar ruim 67 duizend euro uitgeeft aan openbaar vervoer en concessiemanagement. Daarnaast stelt ze vast dat de staat van het openbaar vervoer in Limburg niet op het juiste niveau is. “Uit het onderzoek van het PBL (Planbureau) blijkt dat de bereikbaarheid van banen, voorzieningen (ziekenhuis, huisarts, school) en sociale contacten met het OV ook in Limburg slecht is”, schrijft Berghorst.

“Uit het Vervoerplan 2023 blijkt dat de verschraling van het OV in Limburg verder doorzet.” Dat terwijl Arriva de tarieven verhoogt met 7 procent voor de bus en 6 procent voor de trein. De prijsstijging en het verschraling is volgens de Statenleden niet met elkaar te rijmen.

Winst Arriva

“De Provincie Limburg én de OV reizigers in Limburg in 2023 meer gaan betalen voor het OV,
terwijl de dienstverlening in veel gevallen is verslechterd door structurele personeelsproblemen.” In de motie roepen de Statenleden op om de tarieven te bevriezen op het niveau van 2022. Dat is volgens de Statenleden ook mogelijk aangezien het moederbedrijf van Arriva ‘gewoon’ winst maakte. “Deutsche Bahn, het moederbedrijf van Arriva, heeft volgens berichtgeving op haar eigen website in de eerste helft van 2022 een winst van 876 miljoen euro gegenereerd.”

De motie is ingediend door PvdA, CDA, Fractie Palmen, GroenLinks, PvdD, SP en JA21. De indieners hebben met elkaar al een meerderheid. Binnenkort wordt gestemd over de motie.

Gedeputeerde Maarten van Gaans gaat vervolgens in gesprek gaan met Arriva over de rituitval. Eerder liet hij weten te onderzoeken of de provincie Arriva een boete kan opleggen. De aangekondigde tariefsverhoging voor komend jaar kan niet meer worden teruggedraaid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.