CROW

Staat van het regionale OV: “De verduurzaming van bussen zet door”

Arriva bus van VDL laadt bij stalling Nes op Ameland. Foto: Wikipedia/Jan Oosterhuis.

De verduurzaming van de bussen in het openbaar vervoer zet onverminderd door. Dat blijkt uit een rapportage van kennisinstituut CROW en KpVV wat elk jaar verschijnt. Ook valt in het rapport te lezen dat het openbaar vervoer in 2021 een licht herstel liet zien ten opzichte van 2020.

De verduurzaming van de busvloot werd niet afgeremd door de coronacrisis. Eind 2021 rijden er 1.346 zero-emissiebussen in Nederland, 195 meer dan in 2020. Daarmee is ongeveer een kwart van de OV-bussen zero emissie, een goede basis op weg naar een volledig zero-emissiewagenpark in 2030.

De totale CO2-uitstoot van OV-bussen nam als gevolg van de verduurzaming met zeven procent af, tot totaal ongeveer 270.000 ton. “Opvallend is dat de tien meest vervuilende concessies samen meer dan de helft van de CO2-uitstoot voor hun rekening nemen”, schrijft CROW. Vooral de concessie Amstelland-Meerlanden scoort goed. De concessie heeft een reductie van 34 procent ten opzichte van 2020.

De introductie van meer zero-emissiematerieel in de loop van 2021 zal in 2022 voor een verdere daling zorgen.

Reizigersaantallen

Zoals meerdere onderzoeken lieten zien, nam het aantal reizigers tijdens de pandemie drastisch af. In 2021 stijgt het aantal instappers in het regionale OV met zes procent, maar dat ligt nog wel ruim 40 procent lager dan in 2019.

Structurele aanpassingen zijn doorgevoerd in de dienstregeling van 2021 om het inkomstenverlies gedeeltelijk op te vangen. Vooral nachtlijnen (geen nachthoreca) en spitslijnen (voldoende capaciteit in overige lijnen) zijn geschrapt. Toch blijft ruim 90 procent van de dienstregeling uit 2019 overeind in 2021.

2022: reizigers keren terug

De eerste stappen voor de rapportage over 2022 zijn gezet. Een jaar waarin corona opnieuw een rol speelt maar ook meer reizigers terugkeren in het openbaar vervoer. Het jaar waarin betalen met de bankpas wordt geïntroduceerd in veel concessies. Ook zijn volgend jaar op meer terreinen cijfers van NS te zien.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.