Ontzettend blij

Arriva wint concessie Twente-ZHO

Bekendmaking Concessie Arriva.Foto: Provincie Overijssel.

Arriva verzorgt vanaf december 2023 vier jaar lang (met een optie tot verlenging van nog eens een jaar) het bus- en treinvervoer in het concessiegebied Twente-ZHO. Dat werd vanmiddag bekend gemaakt in het provinciehuis in Zwolle. Het vervoersbedrijf laat weten “ontzettend blij” te zijn. 

Vervoerders Keolis en Arriva hadden een bod gedaan op de concessie Twente-ZHO. De offerte van Arriva kwam als beste uit de bus. In totaal gaat het om ruim 50 bus- en buurtbuslijnen en de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Met de concessie is een subsidie van circa 27,5 miljoen euro per jaar gemoeid. Met het nieuwe gebied krijgt Arriva er in één keer 450 collega’s bij.

Arriva zet voor de komende periode vol in op slimmer en groener openbaar vervoer in Twente. “De afstemming tussen bus en trein wordt beter en het netwerk slimmer, door onder meer verbeterde aansluitingen, snellere reismogelijkheden en uitbreiding van vervoer”, laat het vervoersbedrijf weten. “Tegelijkertijd blijft het OV in Twente waar nodig flexibel, zodat vraag en aanbod duurzaam in overeenstemming kunnen blijven.”

Slimmer vervoer

Arriva meldt dat het vervoer ten opzichte van de huidige dienstregeling slimmer en sneller wordt. “De bereikbaarheid binnen de regio wordt verbeterd. Wij bieden reizigers onder meer een snellere en kortere route tussen Oldenzaal en Enschede. Ook reizigers tussen Enschede-zuid en het station en de binnenstad zijn een stuk sneller op de plek van bestemming dan nu. Bovendien zorgt Arriva voor een verbeterde aansluiting van de bussen op de treinen van de Vechtdallijnen in Ommen en Hardenberg.”

Vraagafhankelijk vervoer

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft Arriva een duidelijke visie. “Voor een grote en toenemende groep reizigers vormen klimaatimpact en duurzaamheid in brede zin een belangrijke drijfveer in hun mobiliteitskeuze en reisbeleving. Dit vraagt om een strategische aanpak waarbij met een bredere blik naar de regio wordt gekeken.” Daarbij heeft Arriva aandacht voor sociaal werkgeverschap, kansen op de arbeidsmarkt en de regionale economie en cultuur. Ook wordt de zogeheten ketenreis (OV, fiets en auto) versterkt, wordt meer vraagafhankelijk vervoer aangeboden en wordt de herkenbaarheid van het lokale OV-netwerk versterkt.

“Met het OV van Arriva wordt een duurzaam alternatief voor de auto aangeboden”, zo schrijft het vervoersbedrijf in een verklaring.  “Ook aan ouderen en reizigers met een beperking is gedacht door drempels weg te nemen. Denk daarbij aan drempels op het fysieke vlak (te ver lopen), het mentale vlak (te ingewikkeld), het financiële vlak (te duur) of op het vlak van kennis (te onaantrekkelijk).”

Arriva biedt reisoplossingen in het sociaal domein zoals de ‘Voor Elkaar Pas’ voor leerlingen in het leerlingenvervoer, medewerkers van sociale werkplaatsen en mensen met een wmo-indicatie. Ook is er de ‘Meedoen Pas’ voor onder meer minima en statushouders.

Zero emissie busvloot

Arriva introduceert een volledig zero-emissie busvloot in de nieuwe concessie. “Hiermee wordt een grote sprong voorwaarts gemaakt op het vlak van uitstoot van CO2. De reizigers profiteren hiervan mee met het comfort van een volledig nieuwe busvloot die uit ruim 100 bussen bestaat. Op het spoortraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal starten we met een treinvloot vergelijkbaar met de huidige vloot.”

Twente-ZHO vormde de nog ontbrekende schakel voor Arriva in het oosten. Deze concessie verbindt de overige concessiegebieden van Arriva in Oost-Nederland, te weten Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland. Door de winst van het gebied Twente-ZHO sluiten de beide concessiegebieden Achterhoek en Vechtdallijnen naadloos op elkaar aan.

De komende periode staat voor Arriva in het teken van de implementatie van het gewonnen concessiegebied. Arriva stelt alles in het werk om vlekkeloos van start te gaan in december 2023.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.