Haagse Hopper

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers

Haagse Hopper van HTM rijdt op aanvraag via een slim algoritme. Foto: HTM

Bussen die hun vaste route rijden, langs veelal lege haltes. Doodzonde en inefficiënt. Dat kan anders, dachten ontwikkelaars van MIT en TU Delft. Zij schreven een algoritme die een aardverschuiving teweeg kan brengen in de OV-sector. De software berekent elke vijftien seconden de ideale route voor de passagiers in de bus en de wachtende reizigers. Het resultaat: de bus rijdt de meest efficiënte route, slaat lege haltes over en de wachttijden nemen af. De eerste pilot in Nederland met het systeem is van start en de resultaten zijn veelbelovend.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers | OVPro.nl
Haagse Hopper

Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers

Haagse Hopper van HTM rijdt op aanvraag via een slim algoritme. Foto: HTM

Bussen die hun vaste route rijden, langs veelal lege haltes. Doodzonde en inefficiënt. Dat kan anders, dachten ontwikkelaars van MIT en TU Delft. Zij schreven een algoritme die een aardverschuiving teweeg kan brengen in de OV-sector. De software berekent elke vijftien seconden de ideale route voor de passagiers in de bus en de wachtende reizigers. Het resultaat: de bus rijdt de meest efficiënte route, slaat lege haltes over en de wachttijden nemen af. De eerste pilot in Nederland met het systeem is van start en de resultaten zijn veelbelovend.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.