HOV-verbinding

Autoloze Utrechtse Merwedewijk ontvangt klachten over slechte ov-ontsluiting

De autoluwe Utrechtse wijk aan het Merwedekanaal is niet overal even goed aangesloten op het ov-netwerk. Foto: BURA OKRA

De nieuwe Utrechtse stadswijk Merwede wordt een van de grootste autovrije wijken van Nederland. Ruim 10.000 bewoners gaan vooral deelvervoer, fietsen, ov, LEV’s en mobiliteitshubs gebruiken om zich te verplaatsen. Bewoners van de al gebouwde wijk ten noorden van de stadswijk hebben kritiek op de plannen: “Momenteel is er geen bushalte in de buurt, terwijl er wel een busbaan recht voor de deur ligt.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

2 reacties op “Autoloze Utrechtse Merwedewijk ontvangt klachten over slechte ov-ontsluiting”

Jan Willem Fortuin|23.02.23|11:02

De afstandsvervalfunctie van CROW geeft percentages die mensen bereid zijn te lopen tot een halte. Als het te ontsluiten gebied om de halte volledig wordt gedekt met haltestralen van 350 meter is een gewone bus exploitabel. De eis van 500 meter, die concessieverleners stellen is een farce. De kans op instappers is dan nul. Doorgaan met jaarlijkse groei voor Interliners, HOV, Q-liner, R-Net en inmiddels BRT beperkt de mobiliteit van mensen die afhankelijk zijn vervoerd te worden door anderen.

Jan Willem Fortuin|23.02.23|12:06

Bewoners ontsluiten met OV vergt inrichting van een route voor OV waar de bus kan doorstromen en waar bewoners via aantrekkelijke looppaden haltes kunnen bereiken. Jammer dat de stedelijke bouwers voor zowel Merwedewijk als het vijfde dorp Zuidplas steekjes lieten vallen. Hopelijk blijft het daarbij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autoloze Utrechtse Merwedewijk ontvangt klachten over slechte ov-ontsluiting | OVPro.nl
HOV-verbinding

Autoloze Utrechtse Merwedewijk ontvangt klachten over slechte ov-ontsluiting

De autoluwe Utrechtse wijk aan het Merwedekanaal is niet overal even goed aangesloten op het ov-netwerk. Foto: BURA OKRA

De nieuwe Utrechtse stadswijk Merwede wordt een van de grootste autovrije wijken van Nederland. Ruim 10.000 bewoners gaan vooral deelvervoer, fietsen, ov, LEV’s en mobiliteitshubs gebruiken om zich te verplaatsen. Bewoners van de al gebouwde wijk ten noorden van de stadswijk hebben kritiek op de plannen: “Momenteel is er geen bushalte in de buurt, terwijl er wel een busbaan recht voor de deur ligt.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

2 reacties op “Autoloze Utrechtse Merwedewijk ontvangt klachten over slechte ov-ontsluiting”

Jan Willem Fortuin|23.02.23|11:02

De afstandsvervalfunctie van CROW geeft percentages die mensen bereid zijn te lopen tot een halte. Als het te ontsluiten gebied om de halte volledig wordt gedekt met haltestralen van 350 meter is een gewone bus exploitabel. De eis van 500 meter, die concessieverleners stellen is een farce. De kans op instappers is dan nul. Doorgaan met jaarlijkse groei voor Interliners, HOV, Q-liner, R-Net en inmiddels BRT beperkt de mobiliteit van mensen die afhankelijk zijn vervoerd te worden door anderen.

Jan Willem Fortuin|23.02.23|12:06

Bewoners ontsluiten met OV vergt inrichting van een route voor OV waar de bus kan doorstromen en waar bewoners via aantrekkelijke looppaden haltes kunnen bereiken. Jammer dat de stedelijke bouwers voor zowel Merwedewijk als het vijfde dorp Zuidplas steekjes lieten vallen. Hopelijk blijft het daarbij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.