
Europa wil minder Chinese bussen met nieuw industriebeleid
De Europese Commissie komt deze week met drie verschillende voorstellen om het industriebeleid te hervormen. Europa wil minder afhankelijk worden van onder andere China voor de productie van batterijen. Europarlementariër Tom Berendsen geeft de 250 Chinese BYD-bussen in Gelderland als voorbeeld. Volgens Berendsen moet de Europese markt voortaan zelf batterijen produceren. “We geven regionale overheden de instrumenten om voortaan voor Europese bussen te kiezen.”
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Dit riekt naar ordinair protectionisme om de bepaald niet in innovatie uitblinkende Europese bussector tegen concurrentie te beschermen.
Heeft u weleens gehoord van Bova/Berkhof/Hainje die al geruime tijd onder de naam VDL electrische bussen produceren en die niet alleen in Nederland in gebruik zijn maar ook in tal van andere Europese staten. En Den Oudsten heeft het weliswaar niet gered maar was toch succesvol met de transitie naar lagevloerbussen.
Ik ben het niet met u eens. VDL, ontstaan uit BOVA/Berkhof/Hainje, is volgens mij toch aardig succesvol met electrische bussen die niet alleen in Nederland naar ook bij tal van buitenlandse OV bedrijven in gebruik zijn.En Den Oudsten heeft het niet gered maar was toch aardig innovatief met lagevloerbussen. En al te innovatief is ook niet alles.Hier afgeschreven bussen rijden nog jaren lang in o.a. Oost Europa, Afrika, Suriname en op Cuba. Ik zie dat met electrische bussen nog niet gebeuren.
Inderdaad dit is protectionisme.
Bovendien hoe gaat het dan met de BYD bussen die worden geproduceerd in hun fabriek in Hongarije?
We slaan weer lekker door….