Zero Emissie

Van Hool levert ook elektrische bussen aan Qbuzz in Groningen en Drenthe

Van Hool levert 54 elektrische bussen voor Qbuzz in Groningen en Drenthe. Foto: Van Hool.

Vervoerder Qbuzz wil de busvloot in Groningen en Drenthe verduurzamen. De vervoerder bestelde in totaal 158 bussen bij drie leveranciers, één daarvan is Van Hool. De Belgische busbouwer levert 54 batterijbussen. Deze worden in het laatste kwartaal van 2024 ingezet voor het regionale personenvervoer in de provincie. 

“Deze bestelling bevestigt het vertrouwen dat Qbuzz heeft in Van Hool”, zegt Filip van Hool, ceo bij de Van Hool. In Groningen en Drenthe rijden al verschillende bussen van Van Hool rond, waaronder dertig waterstofbussen.

De 15-meter bussen worden ingezet op ritten in het streekvervoer. De bussen worden uitgerust met goed zittende touringcar-zetels en bieden plek aan 55 passagiers. De stoelen zijn voorzien van gordels, USB laadpunten, voetsteunen en klaptafeltjes. Daarnaast is de bus ook uitgerust met bagagerekken en spiegelcamera’s. De bus heeft ook een handmatige rolstoelplaat om toegang te verlenen aan mindervaliden.

Dirk Huzeling, bid manager bij Qbuzz is ook enthousiast. “We stonden voor een grote uitdaging bij de optie om onze huidige vloot Qliner bussen, die ruim hun diensten bewezen hebben, te vervangen. Na een grondige evaluatie van de markt, opteerden we voor Van Hool, waarmee we de afgelopen jaren toch al wat nieuwe voertuigen in het bestaande ov-netwerk gezet hebben.”

Win-win situatie

Op dit moment is 58 procent van de bussen bij Qbuzz elektrisch. De andere 42 procent rijdt op biodiesel. Vanaf 2024 stijgt het aandeel elektrische bussen naar 89 procent. Daarmee bereikt Qbuzz een CO2-reductie van 99 procent ten opzichte van 2019. “Zo blijven Groningen en Drenthe de voorloper”, zegt wethouder Philips Broeksma van Groningen.

De grote investering door het OV-bureau vindt plaats door de stijging van de brandstofkosten. De brandstof is dermate duur geworden dat een tussentijdse investering in elektrische bussen geld bespaart. Normaal worden dergelijke investeringen alleen gedaan bij een nieuwe concessieperiode. De nieuwe bussen zullen ook doorrijden in de volgende concessie. Fleur Gräper-van Koolwijk, D66-gedeputeerde van de provincie Groningen, is enthousiast. “Het is win-win, een stap in de richting van zero emissie en toegankelijke bussen.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.