Mercedes

Daimler levert elektrische bussen in Nederland: “De eerste schapen zijn over de dam”

Mercedes eCitaro op Utrecht Centraal. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses levert in totaal 35 Mercedes-Benz eCitaro bussen aan Qbuzz. De elektrische bussen zijn midden 2024 te spotten op de weg in Groningen en Drenthe. Voor Daimler zijn het de eerste elektrische bussen voor het ov in Nederland, en dat in een concessie waar de busbouwer ooit ook de eerste Citaro dieselbus voor bouwde. Ceo Joost van der Bijl is verheugd en bereidt zich met de order voor op de vele aanbestedingen die binnenkort zullen volgen. “Het zijn spreekwoordelijk de eerste schapen.”

Qbuzz gaat de busvloot in de concessie Groningen en Drenthe verder elektrificeren. In totaal heeft de vervoerder 158 nieuwe elektrische bussen besteld. Daimler Buses is een van de drie leveranciers waar Qbuzz een order heeft ondertekend. In totaal levert de busbouwer 35 eCitaro-bussen. “Het gaat om 25 gelede eCitaro’s van 18-meter voor het streekvervoer en tien 18-meter stadsbussen”, vertelt Dirk Meppelink, key accountmanager bij Daimler Buses. “De streekbussen kenmerken zich door veel zitplaatsen en hoog comfort voor de reiziger. De bussen zijn besteld als driedeurs-uitvoering. De stadsbussen worden geleverd als vierdeurs-variant met meer staanplaatsen. De doorstroming voor de Q-link is namelijk een stuk groter dan voor de streekbus. Beide bussen hebben een lage vloer en zijn daarmee volledig toegankelijk.”

“We zijn zeer verheugd met deze deal met Qbuzz”, vult een enthousiaste Van der Bijl hem aan. “We werken al heel lang samen met Qbuzz en willen hen graag centraal stellen. De eerste versie van de Citaro reed ook voor het eerst in Groningen en Drenthe. Nu gaan we daar ook met onze eerste elektrische bus van Nederland rijden. De cirkel is mooi rond. In heel West-Europa rijden in 2024 elektrische bussen van ons rond. Onze klanten kunnen op die manier zien dat we een mooi product hebben.”

De eCitaro-bus gedemonstreerd op Utrecht Centraal. Foto: Daimler Buses.

Veel nieuwe aanbestedingen

De timing is perfect, zo vinden Van der Bijl en Meppelink. “Nederland staat voor een enorme opgave”, zegt Van der Bijl. “Het busvervoer moet in ons land in 2025 volledig uitstootvrij zijn. In de rest van Europa is dat 2030.” Parallel aan die ontwikkeling, komen de komende jaren veel aanbestedingen op de markt. Veel aanbestedingen voor concessies zijn uitgesteld door corona. “We hebben er bewust voor gekozen om nu de eerste bussen in Nederland uit te leveren. We moesten veel leren om een competitief product op de markt te zetten. We hebben uitgebreid de tijd genomen om het product te testen en in de markt te zetten.”

Drie pijlers staan bij Daimler centraal. “Kwaliteit wint aanbestedingen, en dat is opgedeeld in betrouwbaarheid, veiligheid en comfort”, zegt Van der Bijl. “We willen de beste in de markt zijn.”

Betrouwbaarheid, comfort en veiligheid

“Betrouwbaarheid wil zeggen dat de bus altijd goed functioneert”, zegt Meppelink. De focus hier ligt vooral op het voorspellen van onderhoud. “Dat doen wij met onze OMNIplus service partner Wensink. Met data kunnen wij nauwkeurig voorspellen wanneer bepaalde onderdelen vervangen moeten worden. Dat gaat om enorme hoeveelheden, alle mogelijke sensoren in de bus leveren namelijk veel informatie. Dat is echt gigantisch veel data. We kunnen daardoor vooraf ingrijpen, en niet pas als de bus stilvalt.”

Het comfort bestaat volgens Meppelink uit meerdere componenten. “Op dit vlak hebben wij veel geleerd. Het is bij een zero-emissie bus natuurlijk belangrijk dat die zo min mogelijk energie verbruikt, terwijl je wel comfort moet bieden. We maken in de bussen gebruik van een warmtepomp en CO2 als koudemiddel. Het is een milieuvriendelijke oplossing. De warmtepomp haalt de warmte uit zijn omgeving. Dat kan van buiten de bus zijn om de bus te verwarmen, maar de de pomp kan ook warmte uit de bus onttrekken. Daarmee koelt de bus af. Het werkt in de principe hetzelfde als een warmtepomp thuis of die in drogers gebruikt wordt.”

“Het geeft extra veel comfort voor de reiziger en de chauffeur”, vult Van der Bijl hem aan. “De werkplek van de chauffeur staat los van de verwarming voor de passagiers. De chauffeur hoeft zich geen zorgen te maken over een te koude of warme werkplek, daardoor kan die zich helemaal focussen op het rijden van de bus. Wat ook een stukje veiligheid met zich meebrengt.”

Het lampje onder de spiegel waarschuwt de chauffeur voor weggebruikers in de dode hoek. Foto: Daimler Buses.

Dode hoek

De veiligheid zit ook in de rij-begeleiding voor de chauffeur. “De bussen zijn allemaal voorzien van een dode hoek assistent”, zegt Meppelink. “Zeker in een stedelijke omgeving met veel fietsers is dat een absolute toevoeging. De chauffeur wordt door een lampje en een trillende stoel geattendeerd op iets in de dode hoek. Dat systeem kennen we ook in onze auto’s en is de voorloper van autonoom rijden.”

De drie peilers maakt de eCitaro een mooi product, vinden Van der Bijl en Meppelink. “Wij vonden altijd dat we het mooiste product hebben, en nu vindt onze klant dat ook”, zegt Van der Bijl. “We gaan nu verder. De order van Qbuzz is spreekwoordelijk het eerste schaap. Er gaan veel meer aanbestedingen komen en daarvoor zijn wij nu met klanten in gesprek.”

De elektrische Mercedes Benz-bussen zijn vanaf het voorjaar 2024 te bewonderen op de weg in Groningen.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.