Negatieve cijfers

Ebusco draait 32 miljoen euro verlies ondanks sterke omzetgroei

Foto: Qbuzz rijdt ook rond in Dordrecht. Foto ter illustratie. Foto: Flickr.

Busbouwer Ebusco ziet haar omzet stijgen in 2022, maar draait toch ruim 30 miljoen euro verlies. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het Deurnese bedrijf. “Het is een jaar van herstel en uitbreiding”, zegt ceo Peter Bijvelds over de cijfers. 

Ebusco behaalde in 2022 een omzet van 111.6 miljoen euro. Dat is een sterke groei ten opzichte van 2021 waar de busbouwer een omzet van 24,3 miljoen aantikte. De belangrijkste reden voor de omzetstijging is de groei van het orderbook. In 2022 groeide het orderbook van 325 tot 1.474 bussen, waaronder 388 Ebusco 3.0-bussen.

Ebusco draaide net als in 2021 verlies ondanks de omzetgroei. Het bedrijf laat middels een persbericht weten dat het verlies te wijten is aan “problemen in de toeleveringsketen.” In 2022 maakte Ebusco een verlies van 32,2 miljoen euro, een stijging van ongeveer 20 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2020 behaalde het bedrijf nog bijna 17 miljoen winst.

Onzekerheid

“Hoewel we trots kunnen zijn op vele mijlpalen, hebben we te maken met voortdurende geopolitieke onzekerheid en beperkingen in de wereldwijde toeleveringsketen”, zegt Bijvelds over de negatieve cijfers. “De onzekerheid is van invloed op het aantal bussen dat wordt gebouwd, verscheept en geleverd. Voor de productie van de Ebusco 3.0 heeft de beperkte beschikbaarheid van onderdelen ertoe geleid dat bussen uit de productielijn zijn gehaald.”

De problemen in de toeleveringsketen hadden ook invloed op de productie van de Ebusco 2.2-bussen. “Voor de Ebusco 2.2 hadden de hoge transportprijzen een drukkend effect op onze winstgevendheid, evenals de opleving van COVID-19 in China, waardoor wij genoodzaakt waren een deel van onze zendingen te verplaatsen van 2022 naar 2023.” Naast de problemen in de toeleveringsketen, vertelt Bijvelds dat Ebusco ook kampt met personeelstekorten.

Doelstelling

“De markt voor zero emissie bussen blijft groeien”, ziet Bijvelds. Het aantal geregistreerde elektrische bussen steeg in 2022 met 26,5 procent, zo stelt CME Solutions in haar cijfers. Daarnaast heeft de Europese Commissie voorgesteld om tegen 2030 uitstootvrije bussen te hebben in alle Europese steden. “Onze doelstelling voor de komende vijf jaar blijft om het orderbook te vergroten tot 3.000 bussen per jaar” Het bedrijf stelt de winstmarge iets bij door de verstoringen in de toeleveringsketen en de huizenhoge inflatie. Ebusco verwacht de komende vijf jaar een winstmarge van 20 tot 25 procent, terwijl eerder uitgegaan werd van 35 procent.

Om het doel te bereiken wil Ebusco een fabriek openen in het Franse Rouen, in een voormalige Renault-fabriek. “Het lease-contract is afgelopen maand geformaliseerd”, meldt het bedrijf. “De plannen liggen op schema en naar verwachting zal de overdracht in het derde kwartaal van 2023 plaatsvinden.”

De eerste mensen zijn inmiddels aangenomen en ook is een gedetailleerd opleidingsplan voor nieuwe werknemers ontwikkeld. In de loop van 2024 verwacht Ebusco twee casco’s per dag te produceren in de Franse fabriek.

Het aandeel van Ebusco daalde na de bekendmaking van de jaarcijfers woensdagochtend met 10,2 procent tot 9,54 euro.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.