Ontheffing

Groningse taxichauffeurs betalen 212% meer om op busbaan te rijden

Bus Heuliez Qbuzz Groningen (foto: OV-Bureau GD)
Bus Heuliez Qbuzz Groningen. Foto: OV-Bureau GD

De ontheffing om als taxi op de busbaan in Groningen te rijden is fors duurder geworden. De Groningse taxichauffeurs met een fossiele brandstofmotor betalen bijna 250 euro extra. Daarnaast mogen de chauffeurs ook van minder banen gebruik maken. “Er werd regelmatig te hard gereden wat voor gevaarlijke situaties zorgde”, meldt de gemeente. De Groningse taxichauffeurs reageren boos op de prijsstijging.

Taxichauffeurs in Groningen kunnen tegen betaling een ontheffing aanvragen bij de gemeente, waardoor ze gebruik mogen maken van verschillende busbanen. De kosten van zo’n ontheffing zijn intussen meer dan verdubbeld. “De kosten voor zo’n ontheffing zijn van 112 euro gestegen naar 350 euro”, zegt de eigenaar van het Groningse Taxibedrijf Shah. “En dat terwijl we van minder busbanen gebruik mogen maken. Ook zijn verschillende straten al maanden afgesloten, waardoor we alsnog moeten omrijden. Gevolg daarvan is dat deze passagiers nooit meer een taxi zullen nemen. Waar betaal ik die 350 euro dan voor?”

Fossiele brandstoffen

De gemeente Groningen bevestigt dat de jaarontheffing voor auto’s die rijden op fossiele brandstof, is verhoogd naar 350 euro. “Voor taxi’s op fossiele brandstof is de prijs voor een ontheffing inderdaad gestegen”, zegt de woordvoerder van verkeerswethouder Phillip Broeksma daarover tegen zusterpublicatie TaxiPro. Volgens hem heeft dat te maken met de klimaatambities van de gemeente. “We willen bedrijven en chauffeurs stimuleren om emissievrij te rijden. Voor emissievrije taxi’s is een jaarontheffing gratis. Dat past binnen het beleid van de gemeente om in 2035 CO2-neutraal te zijn.”

Wat betreft het toelaten van taxi’s op diverse busbanen, antwoordt de gemeente: “Wij schrappen geen busbanen, taxichauffeurs mogen alleen niet meer overal rijden. Bijvoorbeeld op de Peizerbaan. Die is uit veiligheidsoverwegingen gesloten voor taxi’s. Er werd regelmatig te hard gereden wat voor gevaarlijke situaties zorgde. In het verleden was ons beleid dat alle taxi’s van de busbanen gebruik mochten maken. Inmiddels zijn we daar strenger in geworden om drukte door andere groepen dan het openbaar vervoer op de busbanen te voorkomen.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet