Bussenlening EBS Vervoerregio Amsterdam
Duurzaamheid

Bussenlening maakt zero emissie vloot mogelijk in Zaanstreek – Waterland

Vervoerregio Amsterdam en EBS tekenen leenovereenkomst bussenvloot EBS & Vervoerregio Amsterdam

Vervoerregio Amsterdam en vervoerder EBS zijn een leenovereenkomst aangegaan voor de zero emissie vloot die vanaf december 2023 in de concessie Zaanstreek – Waterland rondrijdt. Voor deze concessie bestelde EBS 193 nieuwe bussen bij VDL, maar de financiering hiervan loopt via Vervoerregio Amsterdam.

De directeur van EBS, Wilko Mol is blij dat Vervoerregio Amsterdam in eerste instantie de financiering op zich neemt. “Het is mooi dat de bussenlening er is. De aanschaf van bijna 200 elektrische bussen is geen kleinigheidje. Met de naweeën van corona komt deze lening ons als vervoerder goed uit.”

Continuïteit

Ook voor de Vervoerregio Amsterdam is de lening gunstig. Hiermee blijft de continuïteit van het openbaar vervoer in de regio namelijk gewaarborgd. “Voor de Vervoerregio is het belangrijk om deze lening te verstrekken, omdat in geval van financiële problemen bij een vervoerder de bussen niet aan de bank vervallen, maar kunnen blijven doorrijden. Voor banken is het prettig om geld aan ons te lenen omdat de Vervoerregio een gegarandeerde geldstroom biedt”, zegt Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

In het eisenpakket van de concessie Zaanstreek – Waterland stond dat vanaf de eerste dag dat de nieuwe bussenvloot rondrijdt deze 100 procent zero emissie moest zijn. Om die eis te bewerkstelligen was de grootste order van elektrische bussen in Nederland nodig, zo blijkt uit de berichtgeving van busbouwer VDL.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

1 reactie op “Bussenlening maakt zero emissie vloot mogelijk in Zaanstreek – Waterland”

Frits Ubels|19.05.23|16:59

Dat hadden jullie toch ook met Connexxion kunnen doen, had een hoop verspilling en WANTROUWEN bespaard! Hoe durft meneer Slegers over continuïteit te spreken terwijl straks alles anders wordt voor de mensen! Die willen vertrouwdheid in plaats van dat alles verandert omdat die bedenkelijke buitenlandse klup een beetje GROENER is dan het van oorsprong deels regionale (nzh) bedrijf. VOor mensen die niet vertrouwd zijn met het ov wordt het allemaal nog erger! Hij gaat Nooit met de bus natuurlijk!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bussenlening maakt zero emissie vloot mogelijk in Zaanstreek – Waterland | OVPro.nl
Bussenlening EBS Vervoerregio Amsterdam
Duurzaamheid

Bussenlening maakt zero emissie vloot mogelijk in Zaanstreek – Waterland

Vervoerregio Amsterdam en EBS tekenen leenovereenkomst bussenvloot EBS & Vervoerregio Amsterdam

Vervoerregio Amsterdam en vervoerder EBS zijn een leenovereenkomst aangegaan voor de zero emissie vloot die vanaf december 2023 in de concessie Zaanstreek – Waterland rondrijdt. Voor deze concessie bestelde EBS 193 nieuwe bussen bij VDL, maar de financiering hiervan loopt via Vervoerregio Amsterdam.

De directeur van EBS, Wilko Mol is blij dat Vervoerregio Amsterdam in eerste instantie de financiering op zich neemt. “Het is mooi dat de bussenlening er is. De aanschaf van bijna 200 elektrische bussen is geen kleinigheidje. Met de naweeën van corona komt deze lening ons als vervoerder goed uit.”

Continuïteit

Ook voor de Vervoerregio Amsterdam is de lening gunstig. Hiermee blijft de continuïteit van het openbaar vervoer in de regio namelijk gewaarborgd. “Voor de Vervoerregio is het belangrijk om deze lening te verstrekken, omdat in geval van financiële problemen bij een vervoerder de bussen niet aan de bank vervallen, maar kunnen blijven doorrijden. Voor banken is het prettig om geld aan ons te lenen omdat de Vervoerregio een gegarandeerde geldstroom biedt”, zegt Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

In het eisenpakket van de concessie Zaanstreek – Waterland stond dat vanaf de eerste dag dat de nieuwe bussenvloot rondrijdt deze 100 procent zero emissie moest zijn. Om die eis te bewerkstelligen was de grootste order van elektrische bussen in Nederland nodig, zo blijkt uit de berichtgeving van busbouwer VDL.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

1 reactie op “Bussenlening maakt zero emissie vloot mogelijk in Zaanstreek – Waterland”

Frits Ubels|19.05.23|16:59

Dat hadden jullie toch ook met Connexxion kunnen doen, had een hoop verspilling en WANTROUWEN bespaard! Hoe durft meneer Slegers over continuïteit te spreken terwijl straks alles anders wordt voor de mensen! Die willen vertrouwdheid in plaats van dat alles verandert omdat die bedenkelijke buitenlandse klup een beetje GROENER is dan het van oorsprong deels regionale (nzh) bedrijf. VOor mensen die niet vertrouwd zijn met het ov wordt het allemaal nog erger! Hij gaat Nooit met de bus natuurlijk!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.