Station Eindhoven Centraal (foto: NS)
Toekomst

Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Eindhoven Centraal station NS

In Eindhoven wordt hardop nagedacht over de introductie van de tram. Bij de aanleg van een ondergronds busstation en een busbaan moet er op voorhand rekening mee worden gehouden dat er genoeg ruimte overblijft om een tramverbinding aan te leggen in de Lichtstad. “Het is niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer.”

GroenLinks, de grootste coalitiepartij van Eindhoven, durft er al hardop over te initiëren. Volgens gemeenteraadslid Rutger Rauws is het niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer. “We kijken graag wat verder vooruit. We moeten nu slim nadenken”, zei Rauws dinsdagavond in de Eindhovense gemeenteraad.

Nu laten inpassen

De Eindhovense VVD zegt niet onwelwillend tegenover de komst van een tram te staan. “Het is misschien een utopie, maar als we het nu niet laten inpassen, weten we zeker dat het de komende vijftig jaar niet gebeurt”, aldus VVD-fractieleider Lex Janssen tijdens de Eindhovense gemeenteraad dinsdagavond. Wel plaatst de VVD een kanttekening: het moet namelijk wel enigszins betaalbaar blijven. Ook de partijen CDA, PvdA en D66 zijn voorstander van uitbreiding van het openbaar vervoer in Eindhoven in de vorm van lightrail.

Geen ruimtegebrek

Volgens het Eindhovens Dagblad noemde D66-wethouder Monique Esselbrugge (Mobiliteit) een tramlijn door Eindhoven op dit moment “niet realistisch”. Weliswaar is ze niet tegen een tramlijn, maar Esselbrugge heeft haar twijfels over hoe innovatief de aanleg van een tramspoor door de Noord-Brabantse nu eigenlijk is. Aan ruimtegebrek hoeft het volgens de wethouder dan weer niet te liggen, dat is er volgens haar genoeg.

Mede dankzij een miljoeneninvestering uit Den Haag kan Eindhoven tot 2040 flink investeren in betere openbaar vervoersvoorzieningen en de infrastructuur in de stad. Er wordt niet alleen een ondergronds busstation gebouwd, ook wordt een hele nieuwe busbaan aangelegd, die de ruimte biedt om in de toekomst ook tramspoor te kunnen faciliteren. Momenteel is Eindhoven bezig met de voorbereidingswerkzaamheden voor de klus. Daar is 7,5 miljoen euro mee gemoeid.

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

4 reacties op “Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn”

Cornelius Koelewijn|23.05.23|12:07

De buslobby zal nu meteen in actie komen om te zeggen dat het een elektrische “trambus” of BRT moet worden. De standpunten van D66 blijven me verbazen – maar misschien is dat gewoon gebrek aan kennis bij mevrouw Esselbrugge. Ik zou haar willen adviseren om eens in Frankrijk te kijken, waar het wel kan.

Rob Wilders|23.05.23|19:43

Door de enorme groei van ASML in Veldhoven heb ik de gemeente Eindhoven benaderd hoeveel reizigers zij in 2030 verwachten op een OV-verbinding met het station. Hierop kreeg ik geen duidelijk antwoord. Heb vervolgens een benadering gemaakt, waarbij in het scenario waar ASML aan denkt, in de drukste 4 uren in de ochtendspits 7500 – 8000 reizigers naar ASML verwacht kunnen worden. Dat betekent 1 gelede bus per 1 1/2 minuut. Dat is niet uitvoerbaar. Een tram lijkt dan onontkoombaar.

Rutger Rauws|25.05.23|15:10

Exact Rob. Neem daarbij mee dat langs de HOV4 ontwikkelas ook nog 11.000 woningen gebouwd gaan worden en dan komen we op een aantal instappers dat de aanleg van een tramlijn verantwoordt.

Victor Bax|04.07.23|10:28

Een nieuwe tramlijn in Eindhoven, kern van economische activiteit en gunstig gelegen binnen Europa, zou een opmaat moeten zijn voor een lightrailnetwerk in de Brabantse stedenrij, waar voorsteden de grote steden (Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda) aan elkaar koppelen. Vergeet niet de luchthaven erbij in te sluiten, nu het nog kan. Eigenlijk zouden rechtstreekse heavy raillijnen Eindhoven/Antwerpen en Breda/Utrecht de zaak nog duurzamer kunnen maken. Maar dat is dan weer iets met “visie”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn | OVPro.nl
Station Eindhoven Centraal (foto: NS)
Toekomst

Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Eindhoven Centraal station NS

In Eindhoven wordt hardop nagedacht over de introductie van de tram. Bij de aanleg van een ondergronds busstation en een busbaan moet er op voorhand rekening mee worden gehouden dat er genoeg ruimte overblijft om een tramverbinding aan te leggen in de Lichtstad. “Het is niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer.”

GroenLinks, de grootste coalitiepartij van Eindhoven, durft er al hardop over te initiëren. Volgens gemeenteraadslid Rutger Rauws is het niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer. “We kijken graag wat verder vooruit. We moeten nu slim nadenken”, zei Rauws dinsdagavond in de Eindhovense gemeenteraad.

Nu laten inpassen

De Eindhovense VVD zegt niet onwelwillend tegenover de komst van een tram te staan. “Het is misschien een utopie, maar als we het nu niet laten inpassen, weten we zeker dat het de komende vijftig jaar niet gebeurt”, aldus VVD-fractieleider Lex Janssen tijdens de Eindhovense gemeenteraad dinsdagavond. Wel plaatst de VVD een kanttekening: het moet namelijk wel enigszins betaalbaar blijven. Ook de partijen CDA, PvdA en D66 zijn voorstander van uitbreiding van het openbaar vervoer in Eindhoven in de vorm van lightrail.

Geen ruimtegebrek

Volgens het Eindhovens Dagblad noemde D66-wethouder Monique Esselbrugge (Mobiliteit) een tramlijn door Eindhoven op dit moment “niet realistisch”. Weliswaar is ze niet tegen een tramlijn, maar Esselbrugge heeft haar twijfels over hoe innovatief de aanleg van een tramspoor door de Noord-Brabantse nu eigenlijk is. Aan ruimtegebrek hoeft het volgens de wethouder dan weer niet te liggen, dat is er volgens haar genoeg.

Mede dankzij een miljoeneninvestering uit Den Haag kan Eindhoven tot 2040 flink investeren in betere openbaar vervoersvoorzieningen en de infrastructuur in de stad. Er wordt niet alleen een ondergronds busstation gebouwd, ook wordt een hele nieuwe busbaan aangelegd, die de ruimte biedt om in de toekomst ook tramspoor te kunnen faciliteren. Momenteel is Eindhoven bezig met de voorbereidingswerkzaamheden voor de klus. Daar is 7,5 miljoen euro mee gemoeid.

Auteur: Merijn van Merrienboer

Merijn van Merrienboer is de vaste redacteur van OVPro.

4 reacties op “Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn”

Cornelius Koelewijn|23.05.23|12:07

De buslobby zal nu meteen in actie komen om te zeggen dat het een elektrische “trambus” of BRT moet worden. De standpunten van D66 blijven me verbazen – maar misschien is dat gewoon gebrek aan kennis bij mevrouw Esselbrugge. Ik zou haar willen adviseren om eens in Frankrijk te kijken, waar het wel kan.

Rob Wilders|23.05.23|19:43

Door de enorme groei van ASML in Veldhoven heb ik de gemeente Eindhoven benaderd hoeveel reizigers zij in 2030 verwachten op een OV-verbinding met het station. Hierop kreeg ik geen duidelijk antwoord. Heb vervolgens een benadering gemaakt, waarbij in het scenario waar ASML aan denkt, in de drukste 4 uren in de ochtendspits 7500 – 8000 reizigers naar ASML verwacht kunnen worden. Dat betekent 1 gelede bus per 1 1/2 minuut. Dat is niet uitvoerbaar. Een tram lijkt dan onontkoombaar.

Rutger Rauws|25.05.23|15:10

Exact Rob. Neem daarbij mee dat langs de HOV4 ontwikkelas ook nog 11.000 woningen gebouwd gaan worden en dan komen we op een aantal instappers dat de aanleg van een tramlijn verantwoordt.

Victor Bax|04.07.23|10:28

Een nieuwe tramlijn in Eindhoven, kern van economische activiteit en gunstig gelegen binnen Europa, zou een opmaat moeten zijn voor een lightrailnetwerk in de Brabantse stedenrij, waar voorsteden de grote steden (Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda) aan elkaar koppelen. Vergeet niet de luchthaven erbij in te sluiten, nu het nog kan. Eigenlijk zouden rechtstreekse heavy raillijnen Eindhoven/Antwerpen en Breda/Utrecht de zaak nog duurzamer kunnen maken. Maar dat is dan weer iets met “visie”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.