Jarige 9292 is bewijs van samenwerking vervoerders

9292

COLUMN- Vervoerders kunnen best samenwerken als ze maar willen. De reisinformatiedienst 9292 is hier een sprekend voorbeeld van. Volgens Rikus Spithorst van de Maatschappij voor beter OV ligt er voor 9292 een taak om de real time reisinformatie op de kaart te zetten. Lees hieronder zijn column.

Een van de grondleggers van de enorme busvervoerder Connexxion was de onderneming Maarse en Kroon, die van oudsher het busvervoer verzorgde in pakweg de driehoek Amsterdam – Leiden – Utrecht. De firma had een heel bijzondere communicatiemedewerker. Met een verfkwast. Meneer Van der Meer.

Eens per jaar schilderde meneer Van der Meer op houten plankjes de belangrijke haltes de vertrektijden van de bussen. En je kon er de klok op gelijkzetten. Niet zo verwonderlijk. De rijtijden waren ruim en het wegverkeer was rustig.

Betere informatie

Dan red je het wel, met de vertrektijden netjes op een houten plankje gepenseeld. Verder waren er wat foldertjes, en de dorpsbewoners wisten allemaal wel uit het hoofd hoe laat de bus naar de naburige grote stad vertrok. Makkelijk zat.

Sinds die gemoedelijke jaren-50 en -60 is er wel wat veranderd. Het OV rijdt vaker, maar verkeersdrukte gooit roet in het eten qua punctualiteit. Het gebruik is enorm toegenomen, en de reiziger wil beter worden geïnformeerd over hoe laat hij de deur uit moet, welke trein en bus hij moet nemen om tante Annie aan de andere kant van het land tegen koffietijd te bezoeken of dat belangrijke gesprek met zijn mogelijk nieuwe baas te voeren.

Pijn en moeite

De reiziger was het zat. Eerst in het plaatselijke busboekje kijken. Dan dat ingewikkelde spoorboekje doorbladeren. En dan met veel pijn en moeite zien te achterhalen hoe het met de aansluitende bus in zijn plaats van bestemming zit. Eigenlijk zou je dat met één telefoontje moeten kunnen uitvissen.

Dat snapten de vervoerbedrijven in Nederland ook. Dus werd -twintig jaar geleden alweer- een gezamenlijke telefonische reisinformatiedienst opgezet. 06 9292. Dat betekende een enorme stap vooruit, qua reisinformatie. Meer dan dat: voor mij is 9292 nog altijd het bewijs dat vervoerders moeten en kunnen samenwerken. En dat daar dus iets heel moois uit kan ontstaan.

Internet

Was de klus geklaard, met het oprichten van dat telefoonnummer? Nee, internet raakte in zwang, en later ook informatie-overdracht via mobiele telefoons. Dus veranderde het gezicht van 9292. In verhouding weinig telefonisch advies, maar een website die tot enorme prestaties in staat is. En steeds slimmere App’s.

Allemaal met een heel belangrijk doel. De reiziger zo goed mogelijk informeren over wat hem te doen staat om zijn bestemming te bereiken. Hoge kwaliteit en de reiziger altijd voorop. Jaar in, jaar uit. 9292 Is daarom wat mij betreft de hoeder van de reisinformatie. De plek ook, waar iedereen die vindt dat hij consumenten wat te bieden heeft, terecht kan voor de brongegevens. Laat ze hun gang maar gaan die jonge honden van die computer- en telecombedrijfjes. Als de reiziger er wat aan heeft, is er niets mis mee.

Real time

Volgende stappen zijn gezet. Wanneer is kiezen voor de auto beter? Wanneer voor het OV? Of is het slim om halverwege te wisselen? Maar nog steeds is het niet af. Een heel belangrijke zaak ligt volgens mij binnen handbereik. Aan het begin van dit stukje schreef ik over het rustige wegverkeer en de bus waar je de klok op gelijk kon zetten. Dat is niet meer zo. Uitpuilende wegen. Overbelast spoor.

De klok op het OV gelijk kunnen zetten is er helaas niet altijd meer bij. Dat betekent dat de reiziger, zeker onderweg, moet worden voorzien van real-time informatie. Daartoe dienen de vervoerbedrijven deze informatie dus aan 9292 te gaan leveren. Aan 9292 de schone taak om die enorme hoeveelheid informatie van al die vervoerders te vertalen in nog slimmere reisadviezen. Dat is volgens mij voor 9292 de uitdaging voor de komende tijd. Hup. Aan de slag!

Maar eerst hef ik het glas. Op de twintigste verjaardag van 9292. Proficiat.

Rikus Spithorst, partner bij de Maatschappij voor beter OV

www.voorbeterov.nl

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.