NS, ProRail, controle, spoorlopen, boa

Overtreders in OV moeten passende straf krijgen

Jong volwassenen die zich misdragen in het openbaar vervoer, moeten een straf krijgen die verband heeft met de overtreding. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het perron sneeuwvrij maken of toiletten reinigen in de onderhoudswerkplaats. Dat stelt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column

Soms word je aan het denken gezet door zomaar een nieuwsbericht, ergens in een krant, op de televisie of op internet. Zoals over jochies die op de spoorbaan liepen, die zijn opgepakt door de politie en meteen een gepaste straf hebben gekregen. Ze moeten helpen bij het sneeuwvrij maken van het perron van station Veenendaal-West.

Overlast

De overlast door gebruikers van het OV valt uiteen in twee categorieën. De zware overlast wordt veroorzaakt door beroepsmatige zakkenrollers die medepassagiers bestelen, door notoire zwartrijders, door zelfbenoemde kunstenaars die treinen, trams, metro’s en bussen onderkliederen en door agressievelingen die personeelsleden het ziekenhuis in slaan. De dader van dit soort zaken moet worden vervolgd en zwaar gestraft, en wordt wat mij betreft liefst voor zeer lange tijd de toegang tot het OV ontzegd.

Maar er is ook een lichtere vorm van overlast, en ik heb de indruk dat die vaak wordt gepleegd door jong volwassenen in een vlaag van puberale overmoed. Zoals een stukje langs het spoor lopen, de conducteur beledigen en met de schoenen op de stoelen zitten. Daar moet je wat mee. Ook qua straf. Om ze goed aan het verstand te brengen dat ze zulke flauwekul niet nog een keer moeten uithalen.

Opzoeken grenzen

Het opzoeken van grenzen hoort immers bij de puberteit en is van een geheel andere orde dan het plegen van gewapende overvallen of het ernstig mishandelen van mensen. Pedagogisch is het ook van belang, dat een op te leggen straf verband houdt met de stoute actie. Dus een kind dat zijn kamer niet opruimt moet ook de woonkamer stofzuigen (houdt verband), maar niet een verbod krijgen om uit te gaan (houdt geen verband). En geef dat soort straffen ook direct, en niet pas tien maanden later. Dáár leren die dwarse pubers wat van. Althans, de meeste.

Dus dat je jeugdige spoorlopers voor straf het perron sneeuwvrij laat maken, is een prima idee. En rotzooi maken in de trein? Een paar dagen toiletten reinigen in de onderhoudswerkplaats. Voeten op de stoel? Dagje schoonmaken in de bus. Conducteur of chauffeur uitgescholden? Weekje koffie rondbrengen en tafels afruimen in de personeelskantine.

Rechter

Het OV heeft op twee manieren baat bij zo’n aanpak. Ten eerste laten jonge daders het met een beetje mazzel voortaan wel uit hun hoofd om voertuigen vies te maken of personeel of medereizigers te schofferen. Ten tweede gaat het hier om werkzaamheden die toch al moeten gebeuren, maar die dan voor een keertje gratis (afgezien van het toezicht) gebeuren, zodat het ook nog een -zij het geringe- kostenbesparing voor de vervoerder kan betekenen.

Overigens vind ik dat zo’n straf per dader slechts een keer kan worden uitgedeeld. Bij de tweede overtreding dienen de dadertjes zich toch echt voor de rechter te verantwoorden, want dan hebben ze hun lesje blijkbaar niet geleerd. Dus dat soort straffen uitsluitend voor first offenders. En eventueel aangerichte materiële of immateriële schade moet natuurlijk door de dadertjes worden vergoed.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-
Rikus Spithorst, Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.