RET: ook scherp blijven zonder openbare aanbesteding

Pedro Peters, RET, directeur

De RET moet ook zonder de ‘dreiging’ van openbare aanbesteding scherp blijven. Dat zegt directeur Pedro Peters in zijn column voor OVPro.nl. De RET werkt aan een nieuw businessplan om dit de komende jaren waar te maken. De RET wil daarbij het voorbeeld volgen van de Britse openbaar vervoersorganisatie Transport for London.

Lees hieronder zijn column.

2012 was een jaar van tegenstellingen. Een jaar dat aan de ene kant werd gekenmerkt door de effecten van de rijksbezuinigingen. Aan de andere kant is RET bij uitstek een ‘grootstedelijk’ bedrijf dat flexibel moet omgaan met allerlei – vaak ook politiek – wisselende omstandigheden. In 2012 werden deze ‘wisselende omstandigheden’ wel heel concreet zichtbaar. Het kan verkeren, zeggen we dan maar. Het reizen met de RET is ook dit jaar weer veranderd en verbeterd. Wij noemen dat bij de RET ‘Aardig onderweg’ zijn.

Jaar van tegenstellingen

Het jaar startte met de grote bezuinigingen op verschillende buslijnen. ‘Dunne’ lijnen verdwenen of werden aangepast met alle gevolgen voor de klanten die dit betrof. We moesten hierdoor afscheid nemen van honderd buschauffeurs. De rijksbezuinigingen troffen ook de banen van meer dan honderd ‘kantoormensen’. Dat is niet mis.

Tegelijk werd het reizen voor de klanten comfortabeler door de inzet van nieuw materieel. Elke week namen we weer een nieuwe tram of metro in gebruik. Enorme investeringen. Ze zijn allemaal binnen nu. Ook zetten we weer stappen in de goede richting om reizigers beter te voorzien van hoogwaardige OV-reisinformatie. Stappen die in 2013 nog verder zullen gaan.

Renovatie metrostations

Een andere directe verbetering die door onze reizigers te merken was, is de renovatie van metrostations. Dit jaar waren dat Zalmplaat en Maashaven.

Vorig jaar openden we nog met trots een nieuwe tramremise in de Beverwaard en dit jaar al weer een grote investering: Remise Waalhaven is compleet gerenoveerd en werd in november officieel in gebruik genomen als hoofdwerkplaats van de metro, zodat we ook voor metro voor de toekomst klaar zijn.

Wisselende omstandigheden

Een bijzonder kenmerk van het ‘directeurschap’ van RET is in ieder geval dat je het bedrijf in een stabiele koers moet zien te houden binnen allerlei wisselende windrichtingen. Sinds 2005 werk ik bij RET en kon je de politieke windrichting op z’n minst wisselend noemen:  wel aanbesteden of niet aanbesteden (motie Roefs), toch weer wel aanbesteden (Rutte I) en nu weer niet aanbesteden.

Is het nu anders? Nu is de wetswijziging volledig afgerond en zelfs getekend door Hare Majesteit. Ik denk dat er voorlopig geen politicus meer zijn vingers gaat branden aan deze materie. Zouden we nu dan toch een stabielere situatie bereikt hebben? Ik denk het wel, maar garandeer niets. We begonnen 2012 nog met de openbare aanbesteding van de bus. Voor het eerst in ons bestaan moesten we op 8 februari onze bieding voor een openbare aanbesteding inleveren.

Winnen cruciaal

Voor ons was het winnen van cruciaal belang, omdat ik er altijd van overtuigd was en blijf dat een netwerk van bus, tram en metro in een grootstedelijk gebied integraal moet blijven. Niet opgeknipt en verdeeld onder elkaar beconcurrerende bedrijven. Als de overheid daar dan toch anders over denkt, kan je maar een ding doen: hoe dan ook de bus proberen te winnen om dat integrale netwerk in ieder geval voor de Rotterdamse regio veilig te stellen.

Daar komt nog bij dat de Stadsregio had besloten om twee concessies (stad en streek) samen te voegen tot één grote Rotterdamse busconcessie. Een kans dus om als bedrijf ook nog flink te groeien.

Busconcessie

En 14 maart was het dan zo ver: RET won de busconcessie en op 9 december gebeurde om 7.31 uur in Schiedam misschien wel het leukste van het jaar. Toen reed de eerste bus van Schiedam naar Maassluis. De allereerste bus van de gewonnen busconcessie.

We kregen er 90 bussen, 200 nieuwe collega’s en 5 nieuwe gemeenten bij. Van Zoetermeer, Delft tot en met Ridderkerk. Een flinke uitdaging was om te zorgen dat deze nieuwe dienstregeling ‘zo geruisloos mogelijk’ zou verlopen voor klanten en medewerkers. Ik durf inmiddels voorzichtig te zeggen dat dit ons redelijk gelukt is.

Wetswijziging

O ja, tussendoor was kabinet Rutte I gevallen en is in een recordtempo een wetswijziging door Tweede Kamer en Eerste Kamer geloodst en door de Koningin getekend: aanbesteden van tram en metro in 2016 en bus opnieuw in 2019 is niet meer verplicht. De stadsregio Rotterdam mag zelf kiezen. In haar laatste vergadering van 2012 heeft de Stadsregio inmiddels besloten inderdaad over te gaan tot inbesteding bij RET.

Koppel dat aan de weer iets hogere klantwaardering, dan heb je al met al een mooi jaar, zou je zo zeggen. En dat is natuurlijk ook zo, maar tegelijkertijd zijn we nog lang niet klaar. Nu moeten we het verder waarmaken en mogen we nooit meer ‘lui’ worden.

Ambities voor 2013-2017

Met dit alles komt binnen bereik wat we altijd bepleit hebben voor de grote stad: een volledig marktconform OV-bedrijf (infra en vervoer) waarin tram, metro en bus naadloos op elkaar aansluiten. Dit netwerk moet vergelijkbaar zijn met het Britse openbaar vervoersbedrijf Transport for London. Transport for London is een overheidsorganisatie dat verantwoordelijk is voor onder meer trams, bussen, veerdiensten en metro’s in de Britse hoofdstad. Daarbij moet een goed evenwicht worden gevonden tussen in- en aanbesteden. RET is namelijk zeker niet tegen marktwerking.

Toen een paar maanden geleden het gesprek met de Raad van Commissarissen begon over het einde van mijn tweede termijn hoefde ik niet lang na te denken (en zij gelukkig ook niet).

Aanstelling verlengen

Vorige week werd ook door de aandeelhouder besloten mijn aanstelling met een derde termijn van vier jaar te verlengen. Ik werk nu dus al weer acht jaar voor RET. Zo lang heb ik nog nooit dezelfde functie ergens vervuld.

Maar hoe nu verder? Ik zei al: nu mogen we zonder de ‘dreiging’ van openbare aanbesteding nooit meer lui worden. Wij werken daarom enthousiast aan een nieuw businessplan om dit alles de komende jaren waar te maken: afspraken om onszelf scherp te houden, concrete doelstellingen, afspraken met de aandeelhouder, met de stadsregio, met partners en op de eerste plaats de reizigers.

Reizigers

Ik kan daar nu nog niet al te veel over zeggen, maar onze reizigers merken al snel in 2013 dat het nog prettiger wordt om met de RET te reizen. Genoeg te doen dus en ik heb er veel zin om daar nog een tijd leiding aan te geven. Ik wens iedereen een heel goed 2013 toe!

Pedro Peters, directeur RET

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.