‘NS gaat te ver met pleidooi voor landelijk treintarief’

ov-chipkaart 3

COLUMN – Directeur-consumentenmarkt Erik Beenen van de NS heeft een te grote broek aangetrokken door te zeggen dat één landelijk treintarief moet komen. Juist die tariefvrijheid is een hoofdbestanddeel van de Wet Personenvervoer 2000, op basis waarvan al het OV in ons land wordt uitgevoerd. Dat zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

De decentrale overheden hebben samen met bedrijven als Arriva, Veolia en Connexxion het reizigersvervoer op de decentrale spoorlijnen met een van oudsher zeer schraal aanbod opgekweekt tot een mooi product met veel betere frequenties en een fors gestegen reizigersaantal. Ook om die reden vind ik het niet in orde om uitgerekend van de zijde van de NS te moeten horen dat de regionale tariefvrijheid moet worden beknot.

De OV-chipkaart kent nogal wat reizigersonvriendelijke tekortkomingen die nog steeds niet zijn opgelost. De problemen zitten voor een groot gedeelte bij de NS, waar door verkeerde beslissingen bij de aanschaf van de apparatuur en de productie van de chipkaarten een enkeltje van 100 kilometer een ander bedrag kost dan een retourtje van twee keer 50. Ook is het OV-chipkaartsysteem niet in staat om een reis die voor een deel in de spits en voor een deel buiten de spits valt, op een eerlijke wijze aan de NS-klant met een kortingkaart in  rekening te brengen.

Imago

Het is een slechte tijd voor het imago van het OV. In diverse regio’s ging de overgang van de treinconcessie naar de nieuwe vervoerder gepaard met kinderziektes en het lukt de NS niet eens om een behoorlijke treinverbinding met België te organiseren of bij een onbetekenend sneeuwbuitje de reiziger nog behoorlijk te vervoeren. De reiziger wordt afgescheept met een uitgedunde treindienst, waarbij op nogal wat drukke verbindingen het vervoersaanbod zo’n beetje is gehalveerd.

In plaats van uitsluitend met het schaamrood op de kaken alles op alles te zetten om hier wat aan te doen, vertelt de president-directeur van de NS dat onze buurlanden best jaloers zijn op de NS en dat reizigersorganisaties een beetje piepen.

Succes openbaar vervoer

Die vele duizenden conducteurs, buschauffeurs, informatiemensen en andere frontliners in het OV zijn van wezenlijk belang voor de beeldvorming van trein, bus, tram en metro. Niet een manager met een carrièrepak op een kantoor, maar die mensen op de werkvloer zijn allesbepalend voor het succes van het openbaar vervoer. Laat de mensen op de hoofdkantoren van vervoerbedrijven dat vooral goed in hun oren knopen. Want die frontliners laten zien hoe het moet!

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.