centraal station, Amsterdam

‘OV is soms de dupe van bestuurlijke missers’

COLUMN – Gemeenten maken soms rare beslissingen waar de reizigers de dupe van wordt. Het OV is veel te belangrijk voor ons land om te accepteren dat de kwaliteit daarvan wordt gedwarsboomd door politici. Het is daarom regelmatig onontkoombaar om beslissers in de OV-sector de oren te wassen. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.



Soms is het OV de dupe van slecht beleid dat van buitenaf over het OV wordt uitgestort. En daar wil ik het vandaag over hebben.

Eerst een bestuurlijke misser in Amsterdam. Daar dreigen, op gezag van het Stadsdeel Centrum, belangrijke bushaltes bij het centraal station het veld te moeten ruimen. Het stadsdeel ziet op die plek liever een opstelterrein voor touringcars, die moeten wijken omdat hun oorspronkelijke opstelplaats bij de beleidsmakers architectonisch niet meer zo in de smaak valt. 

Het gevolg van dit rare voornemen is dat stadsbusreizigers die van of naar tram, trein, streekbus of metro willen overstappen, honderden meters extra moeten lopen.

Ik vind dat er altijd naar moet worden gestreefd, de loopafstanden op OV-knooppunten zo kort mogelijk te houden. Niet alleen in het van belang van comfort en snelheid, maar ook voor de toegankelijkheid van het OV voor reizigers die niet zo best ter been zijn.

Parkeergelegenheid

Maar bij het Amsterdamse centraal station moeten de bushaltes dus plaatsmaken voor parkeergelegenheid voor touringcars. Het OV moet dus op een OV-knooppunt wijken voor niet-OV gerelateerde bedrijvigheid? Dat kan toch niet waar zijn?

Een vergelijkbare bestuurlijke misser speelt zich af in Zwolle. Daar wordt, zoals bekend, hard gewerkt aan een nieuwe passagierstunnel en de uitbreiding van het station. Na veel vijven en zessen heeft het Zwolse gemeentebestuur in een veel te laat stadium alsnog besloten dat aan de achterzijde van het station een groot busstation moet komen, ter vervanging van het busstation aan de voorzijde.

Parkeergelegenheid

Dat heeft gevolgen voor de passagierstunnel die ProRail nu aan het bouwen is. De tunnel naar de achterkant van het station moet nu veel breder worden dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dat leidt tot forse vertraging bij de bouw. 

Tekeningen moeten worden herzien, werk moet worden overgedaan. Het gevolg is, dat de treinreizigers in Zwolle een half jaar langer in de verbouwingsrommel zitten. En de achterzijde van het station, waar ook belangrijke kantoren en onderwijsinstellingen zijn, zal door die extra werkzaamheden gedurende een half jaar extra erg lastig bereikbaar zijn.

Het OV moet door aarzelend beleid van het bestuur van de gemeente op een station veel langer dan nodig is in de rommel zitten? Dat kan toch niet waar zijn?

Biezen pakken

Er wordt erg makkelijk gesteld dat falende directies van OV-gerelateerde bedrijven maar dienen te vertrekken. Maar soms is dat gewoon terecht.

Echter, ik zou graag zien dat ook blunderende wethouders en gemeenteraadsleden hun biezen dienen te pakken. Het OV is immers voor ons land veel te belangrijk om te accepteren dat de kwaliteit daarvan wordt gedwarsboomd door voor hun functie totaal ongeschikte politici.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Redactie

2 reacties op “‘OV is soms de dupe van bestuurlijke missers’”

baxspace|02.04.13|12:50

Ook hier in Leiden heeft iemand het plan opgevat om het busstation bij Leiden CS naar de andere kant te verplaatsen. De logica voor deze beslissing ontgaat mij in elk geval. Het moet ook nog een overdekt busstation worden, en de fondsen (http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article21234903.ece) zijn er ook al. Ook rond L CS is het constant een bende, en nooit af. Beter zouden ze de omgeving kunnen oppeppen en toonbaar maken. Zou het een virus zijn? Een wethoudersvirus of zo?

baxspace|02.04.13|12:52

Daar komt nog bij de verkeerssituatie (Kiss & Ride, zou je het kunnen noemen) de omgeving al druk & onrustig, qua verkeersbeeld, maakt. Ga het busstation ook daarheen verplaatsen en de chaos is compleet. Kan daar niet een overkoepelend orgaan als een provincie ’s een ei over leggen? Dingen worden zo zonder visie gedaan, beslist, ontworpen. De klant vaart (of rijdt) er haast nooit wel bij, en betaalt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.