Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst: ‘Hoezo, wolf in schaapskleren?’

OPINIE – Een stoot onder de gordel. Zo reageert voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV op de kritiek van FNV-bestuurder Roel Berghuis die hem in een opiniestuk op OVPro een ‘wolf in schaapkleren’ noemt. Spithorst had zich, net als een aantal andere promintenten uit de OV-sector, kritisch uitgelaten over de alternatieve plannen van de NS en de NMBS over de weggevallen Fyra-treinen. Volgens Berghuis spelen er bij diverse critici andere belangen mee en zijn zij daarom ‘wolven in schaapskleren’. Spithorst dient hem van repliek.

Lees hier de reactie van Rikus Spithorst.

Een stoot onder de gordel van Roel Berghuis. Spoorwegbondsbestuurder bij de FNV. Zijn persoonlijke aanval kan niet onweersproken blijven, vandaar dat ik in de pen ben geklommen om hem op een faire wijze van repliek te dienen.

Actiegroepen

We kennen ze wel, die actiegroepen uit de jaren 70. ‘Red de bomen in het park’. Actieve bewoners met een gemeenschappelijk doel. Vergaderen in het biljartzaaltje van het café op het plein en de administratie in de leegstaande zolderkamer boven de bakkerij om de hoek. Ondanks die sobere voorzieningen vaak succesvol en invloedrijk. Niets mis mee.

De Maatschappij Voor Beter OV is daarvan de moderne variant. De computer en de ordners met post nog steeds op een zolderkamertje, alleen het vergaderhonk in het café is vervangen door communicatie via het internet. Geen cent subsidie en toch een serieuze club. Vier bestuurders, een denktank van 15 slimme koppen en dik 400 sympathisanten. Ook niets mis mee. Dat alles is bij de heer Berghuis overigens bekend.

Karaktermoord

Berghuis schrijft zuinigjes dat ik was weggestuurd bij Rover en schildert mij daarmee impliciet af als een niet te handhaven figuur. Hij verzwijgt daarbij dat dat was naar aanleiding van tumult over een deeltje in een columnreeks die ik schreef met expliciete toestemming van het toenmalige Rover-bestuur.

Een politica voelde zich bedreigd en deed aangifte, het OM oordeelde nadien echter dat in de column van bedreiging geen sprake was, waarmee mijn rehabilitatie een feit was. Daarna heb ik met enkele medestanders de Maatschappij Voor Beter OV opgericht. Dat alles is bij de heer Berghuis zeer goed bekend.

Kritisch

Voor Beter OV staat kritisch tegenover de verrichtingen van OV-bedrijven. Dat is niet om die bedrijven of hun personeel te pesten, maar omdat we de kwaliteit van het aan de reiziger gebodene ondermaats vinden. Daarbij spannen NS Reizigers, de RET en NS HiSpeed de kroon.

Door logistiek falen rijdt NS Reizigers keer op keer met veel te korte treinen en door veel te luxe dienstroosters is er regelmatig sprake van tot in het halve land uitdijende treinuitval, wat ten koste gaat van reiscomfort en zelfs kan betekenen dat passagiers op het perron achterblijven. De RET heeft een track-record van zeer slecht op tijd rijden van tram en bus en NS HiSpeed wist na een onmogelijk hoge bieding de treindienst op de hogesnelheidslijn tot een jammerlijk fiasco te maken.

Vakbonden

Berghuis, als vertegenwoordiger van de vakbonden, komt op voor zijn leden. Daar is niks mis mee. Die leden hebben bij NS een werkgarantie tot 2017. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen in Nederland? Logisch dat ze niet op een andere werkgever zitten te wachten: bij NS is het goed en bij een nieuwe baas is het toch weer afwachten.

De Maatschappij voor Beter OV komt op voor de reiziger. Ook daar is niks mis mee. Als de NS net zo goed voor haar reizigers zou zorgen als voor haar werknemers, zouden de reizigers ook niet zitten te wachten op een andere vervoerder. Helaas is de werkelijkheid anders. NS heeft de reiziger op de HSL-Zuid de afgelopen zes jaar danig in de steek gelaten en gaat dat de komende vier jaar nog steeds doen.

Kwaliteitssprong

De door Berghuis verfoeide, want ‘commerciële’, bedrijven hebben op zieltogende spoorlijnen een forse kwaliteitssprong weten te realiseren. Dat juichen wij toe. Daarom zien wij dat soort bedrijven ook als geschikte kandidaten om de treindienst op de HSL nu eindelijk eens tot een succes te maken. Dat is tegen het zere been van Berghuis.

Vreemd dat de heer Berghuis mensen die opkomen voor de OV-gebruiker, wolven in schaapskleren noemt. De reizigers betalen uiteindelijk wel de salarissen van Berghuis’ achterban. En dat Berghuis zelfs zijn toevlucht zoekt tot persoonlijke aanvallen, siert hem en zijn FNV niet.

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV

Lees ook:

Wolven in schaapskleren bij het spoor?

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Rikus Spithorst: ‘Hoezo, wolf in schaapskleren?’”

Fred van Assendelft|04.10.13|12:32

M.i.is de kritiek op de B’luxplannen terecht.
Niet zozeer vwb de plannen zelf en de uiteindelijke resultaten, maar met name om het feit, dat men zo gauw het directe verleden vergeet, als er (eindelijk) iets geregeld is.
NS heeft ons in dec12 de Benelux ontnomen.
Mansveld heeft hen 3/4 jaar de tijd gegeven om ergens mee te komen.
Nu dat het geval is moet nog tot eind volgend jaar gewacht worden.
Fazit: Nu leuk, maar wie garandeert ons dat wij binnenkort niet weer door NS en I&M gepakt worden?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.