‘Communicatie met vervoerder van groot belang bij evenementen’

tramlijn 4, GVB,

In Amsterdam werd afgelopen zaterdag een hardloopwedstrijd voor vrouwen georganiseerd. Doordat GVB hier niet tijdig van op de hoogte was gesteld, kon de stadsvervoerder niet alle nodige maatregelen treffen om de bezoekers van dit evenement goed te kunnen vervoeren. Dit is een slechte zaak, want voor het regelen van goed openbaar vervoer is het belangrijk dat lokale overheden nauwgezet samenwerken met vervoerders. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Dit weekend zagen we hoe groot de samenhang is tussen samenleving en OV. Kijk maar naar Pinkpop. Zonder trein kan een festival op zo’n grote schaal onmogelijk bestaan: stel je eens voor dat die tienduizenden bezoekers allemaal met de auto zouden komen. Onmogelijk. Of met het heerlijke weer op Eerste Pinksterdag naar de zee. Een Zandvoort zonder trein? Een Scheveningen zonder tram? Ondenkbaar!

Voorwaarden

Als het nodig is, zien we de mensen die bij het OV werken, alles op alles zetten om dit soort grote klussen tot een goed einde te brengen, en ik maak graag van de gelegenheid gebruik om daarvoor, mede namens heel veel passagiers, mijn waardering daarvoor uit te spreken.

Helaas springt de samenleving niet altijd even zorgvuldig om met de voorwaarden die het OV nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een schrijnend voorbeeld zag ik dit Pinksterweekend in Amsterdam.

Stremmingen

Zaterdagavond organiseerde een sportschoenenfabriek een hardloopwedstrijd voor vrouwen. Dwars door de stad. Op zich best leuk, zo’n sportief evenement, en in de stad moet daar ook ruimte voor worden gemaakt. Niets mis mee, zeker niet aangezien de sportschoenenfabriek netjes bij de gemeente de benodigde vergunningen had gevraagd en gekregen.

Maar wat ik echt een schande vind, is dat de gemeente glad bleek te zijn vergeten, het GVB ervan op de hoogte te stellen dat allerlei straten en kruisingen gestremd zouden zijn voor het OV. Pas enkele dagen voorafgaande aan de hardloopwedstrijd kwam men daar bij de gemeente achter, en werd het GVB alsnog op de hoogte gesteld. Dat was te laat om nog echt goede maatregelen te kunnen nemen.

Omleidingen

Het lukte het GVB niet om nog tijdig mededelingen over omleidingen in de informatieborden op de haltes te krijgen. Het lukte het GVB evenmin om alternatieve dienstregelingen te maken. Ook het oproepen van extra personeel bleek gezien de korte beschikbare tijd niet haalbaar.

Gevolg: problemen op de routes van met name de belangrijke tramlijnen 2, 5, 7, 10, 16 en 24, alsmede GVB-bussen die Amsterdam-Zuid doorkruisen en de Connexxion-bussen die van het stadscentrum richting Amstelveen en verder rijden. En dat juist op een tijdstip waarop relatief veel van het OV gebruik wordt gemaakt (zaterdag vanaf 23 uur) omdat dan jeugdig uitgaanspubliek richting stadscentrum reist en mensen die op visite, naar de bioscoop of de schouwburg zijn geweest, huiswaarts keren.

Communicatie

Er zal binnen de gemeente Amsterdam heus nog wel een hartig woordje worden gesproken over de gebrekkige communicatie naar het GVB. En ik hoop dat ook de opdrachtgever van het OV, de Stadsregio Amsterdam, het er niet bij laat zitten.

Echt. Een samenleving die het OV belangrijk vindt, gaat ook zorgvuldig met het OV om. Van de ambtenaren en politici die namens die samenleving hun werkzaamheden verrichten, verwacht ik beter werk dan het gepruts van afgelopen zaterdag in Amsterdam.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.