drukke bushaltle, gvb, shiphol, bus

Achterom vooruitkijken (eindejaarscolumn Rikus Spithorst)

In Amsterdam zijn tramhaltes opgeheven, zodat rijtijdwinst kan worden behaald. Dat klinkt mooi, maar de realiteit is anders. Het hele jaar hebben op opgeheven haltes de trams niettemin gewoon stilgestaan: de verkeerslichten waren niet aangepast. Rijtijdwinst nul, reizigersnadeel aanzienlijk. Dat schrijft Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV, in zijn eindejaarscolumn 2014 voor OVPro.nl.

Rotterdam realiseerde dan weer een andere manier om het imago van het OV negatief te beïnvloeden. Op de metroperrons worden in kiosks broodjes verkocht. Echter, een reizigster die in de metro een broodje zat op te eten, kreeg het aan de stok met een controleur van de RET. Ondanks dat de RET broodjes laat verkopen op het perron, is het opeten daarvan in de metro verboden. Iets soortgelijks overkwam een treinreiziger bij Arriva, trouwens. Op het station van Emmen een pizzapunt gekocht, daarna de trein uitgezet.

ProRail

ProRail liet heel erg grote steken vallen. Gebrekkig onderhoud door aannemers aan wissels en onvoldoende toezicht door ProRail leidden tot een ontsporing op een kapot wissel in Hilversum. Door spoedcontroles en buitendienststellingen van heel veel soortgelijke wissels was het treinverkeer in ons land dagenlang ontregeld.

Ook bleken procedures rond buitendienststellingen niet goed te worden toegepast, waardoor het treinverkeer in de Randstad vastliep nadat verkeersleiders het treinverkeer wegens onduidelijkheid over berijdbaarheid van sporen en wissels geheel hadden stilgelegd. Ronduit beschamend was het volledig uit de hand lopen van de vervanging van een spoorbrug over de A1 bij Weesp. De nieuwe brug bleek qua afmetingen niet te passen op de landhoofden en pijlers. Zo’n flater is een beschamend dieptepunt in de Nederlandse weg- en waterbouw.

NS

Ook de NS presteerde ondermaats. Ondanks mededelingen dat er extra treinen voor de dienst gereed waren gemaakt, vielen dit najaar regelmatig complete treinseries uit wegens materieeltekort. Treinen die wél reden, waren vaak te kort.

NS-directeur Timo Huges vertelde deze zomer dat hij de OV-chipkaart onvoldoende klantvriendelijk vindt, maar kort daarvoor schafte hij de papieren treinkaartjes af. Dat valt niet goed met elkaar te rijmen. En als klap op de vuurpijl raakte begin deze maand het treinverkeer ernstig ontregeld door een als werkoverleg vermomde wilde staking van Haags treinpersoneel. Ook de IC-Direct (de opvolger van de Fyra) behaalde een dieptepunt qua vertraging en uitval.

Nieuwe busconcessies

Was het dan alleen maar kommer en kwel, dit jaar? Natuurlijk niet. De honderdvijfenzeventigste verjaardag van het spoor werd groots gevierd, en diverse nieuwe busconcessies gingen probleemloos van start. Maar al met al was 2014 qua OV een teleurstellend jaar.

Wensen voor 2015? Ik zou graag zien dat vervoerders, infrabeheerders en opdrachtgevers alles op alles zetten om hun werk goed te doen. Voldoende treinen, trams, metro’s en bussen beschikbaar. De infrastructuur eindelijk op een goed onderhoudsniveau, zodat de betrouwbaarheid en beschikbaarheid eindelijk aan de gerechtvaardigde eisen voldoen.

Tevreden reizigers

Geen blunders zoals te korte of juist te lange viaducten, geen rare storingen aan de OV-chipkaart. Voldoende personeel, dat ook goed is opgeleid. Opdrachtgevers die weten waar ze het over hebben, en afstappen van praatjes voor de vaak. Maar vooral: tevreden reizigers. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Daarvoor is en moet de sector hard aan de slag, daarvoor ben ik namens de Maatschappij Voor Beter OV de luis in de pels. Omdat het beter moet voor de reiziger. Omdat het beter kan! En ook OVpro speelt hierin een belangrijke rol. Door een goede informatiebron te zijn voor veel betrokkenen. Door niet weg te lopen voor slecht nieuws of kritische geluiden.

Maar het allerbelangrijkste? Dat is niet de vraag of de bus van kwart voor drie wel op tijd was. Nee. Graag wens ik u allen, samen met uw dierbaren, plezierige feestdagen en alvast alle goeds voor 2015.

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Achterom vooruitkijken (eindejaarscolumn Rikus Spithorst)”

Ricardo Boulanger|23.12.14|06:25

Ik begrijp de eerste alinea niet. Rijtijdwinst vanwege niet aangepaste verkeerslichten bij opgeheven tramhaltes nul?
Verkeerslichten en haltes staan los van elkaar. Als een tram stopt op de halte dan gebeurd er niks met verkeerslichten, zodra de deuren sluiten en hij naar voren gaat tot de streep dan meld hij zich in het systeem. Niets verkeerd afgesteld dus. Jammer dat u weer commentaar geeft maar u niet weet hoe het in elkaar steekt.

Ricardo Boulanger|23.12.14|06:27

Overigen moet u voor het opheffen van haltes bijd e opdrachtgever SRA zijn.
Zij hebben bepaald dat als er in een cirkel van X meter al een halte is er niet nog een halte hoeft te zijn. EN OV ebdrijven worden betaald voor wat er afgesproken is. Extra haltes en ritten is onbetaald rijden of onbetaalde tijd.

Helaas speelt de politiek mooi weer maar weigeren ze fatsoenlijk te betalen voor een goed functionerend OV

Ron Sluijter-borms|23.12.14|23:09

Mijnheer Spithorst,heeft nog al eens last van azijn pissen.
Gelukkig zijn niet alle klanten zo bij het ovee.
Opdrachtgevers , zijn soms ook ondeskundig en laten dan het uitvoerend personeel de gekste dingen doen. Rijtijden of aansluitingen die niet kloppen, of niet te halen zijn! Bij openbare hoor zittingen is het soms bedroevend om te zien , welke [on]kunde bestuurders [ niet die op bus of tram/metro] aan de dag leggen , daar zou mijnheer is beter op moeten letten, voor dat hij door draaft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.