‘Taxi heeft belangrijke deeltaak in openbaar vervoer’

Staxi, TTO, Amsterdam, taxi, gereserveerd, Thalys, Station, Amsterdam CS

Thalys heeft een contract gesloten met een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Het Amsterdamse Staxi zorgt ervoor dat er taxi’s klaarstaan als de trein in Amsterdam aankomt. Dit soort samenwerkingen zorgt ervoor dat de taxi zijn belangrijke deeltaak in het openbaar vervoer goed kan invullen. Dat stelt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV in zijn column voor OVPro.nl, zustersite van TaxiPro.nl.

COLUMN – De forens die zowat iedere dag op het station van zijn bestemming uit de trein stapt, weet prima hoe hij het laatste deel van de reis naar zijn bestemming moet regelen. De fiets. Of de aansluitende bus, tram of metro. Of een eindje wandelen, wat natuurlijk sowieso een goed begin van de werkdag is.

Voor de meer incidentele reiziger ligt dat anders. Uiteraard wordt de mobiele, real-time reisinformatie steeds beter, zowel via 9292 als met behulp van allerlei systemen die door meer kleinschalige bedrijfjes steeds verder worden ontwikkeld, maar soms is voor de incidentele reiziger de taxi het beste prima middel om de reis te voltooien. Dit geldt met name voor zakenreizigers en toeristen met veel bagage die van ver komen.

Taxi

Maar ja, daar zit je dan, in je internationale trein richting Amsterdam. Hoe zorg je dat er bij het station een taxi van een behoorlijke kwaliteit op je staat te wachten? Immers, over de taxi’s op de gewone taxistandplaats bij Amsterdam Centraal doen al sinds jaar en dag de verschrikkelijkste verhalen de ronde: weigeren van korte ritjes, stiekem omrijden, te duur. Dat probleem is voor de reizigers van de Thalys nu opgelost.

Thalys-reizigers kunnen vanuit de trein een taxi bestellen. Thalys heeft afspraken gemaakt met een Toegelaten Taxi Organisatie: Staxi zorgt dat er taxi’s klaarstaan als de trein in Amsterdam aankomt. De gereserveerde taxi’s zijn herkenbaar aan een bordje met het Thalys-logo en de naam van de passagier. Extra mooi is, dat er vaste tarieven worden gerekend. 15 euro voor een ritje in het centrum van de stad en 25 euro voor een ritje binnen de Ring A10. Niet heel goedkoop, maar de reiziger die dit ervoor overheeft kan rekenen op een prima kwaliteit. En langere ritten gaan gewoon “op de meter”.

Deeltaak openbaar vervoer

Deze formule is in steden als Brussel en Parijs inmiddels een groot succes en ik hoop dat deze ook in Amsterdam aanslaat. Want dit soort systemen zorgt dat de taxi zijn belangrijke deeltaak in het openbaar vervoer goed kan invullen. En ik hoop dat er nu ook even flink wordt doorgepakt. Ook voor Thalys-reizigers die in Rotterdam moeten zijn, zou het mooi zijn als dit systeem wordt ingevoerd. Evenzeer is het wenselijk dat volgens deze methode ook taxi’s kunnen worden besteld door reizigers in de internationale treinen vanuit Duitsland.

Maar voor nu wens ik Thalys en Staxi veel succes met de aangegane samenwerking.

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV

Lees ook: Staxi sluit contract met Thalys voor vervoeren passagiers

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Taxi heeft belangrijke deeltaak in openbaar vervoer’”

Paul Dijkhuizen|21.01.15|14:17

15,00 euro voor een ritje binnen de stad? En als de meterprijs nou lager uit valt? Volgens de wet hoeft de passagier dan slechts dit lagere bedrag te betalen. In ieder geval, tot de wetgever nu eindelijk dat maximum tarief voor taxi’s eens schrapt.