Gestrande reizigers, station Utrecht Centraal

‘Zorgwekkende dieptepunten in prestaties spoor’

De afgelopen weken stonden in het teken van zorgwekkende dieptepunten in de prestaties op het spoor. De treinreiziger verdient een betere kwaliteit van de dienstverlening. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Het spijt me dit te moeten zeggen, maar het zijn voor de treinpassagier heel onbevredigende weken geweest. Die constatering stemt mij verdrietig, met name omdat ik bij NS en ProRail ook heel veel mensen zie die keihard werken om de zaken te regelen. Maar het lukt vaak niet.

Miscommunicatie

Door miscommunicatie ligt het treinverkeer rond Leiden een hele ochtend stil nadat een reclamebureau met toestemming van de NS een camera had opgehangen, maar andere NS-afdelingen daarna niet op de hoogte waren en ook ProRail blijkbaar niet was ingelicht. Zo kon een reclamestunt worden verward met een verdacht pakketje.

Nadat door fouten bij ProRail een storing in het seinhuis ontstond waardoor het treinverkeer rond Utrecht aan het einde van de ochtend een half uur stil kwam te liggen, duurde het tot ver in de avond voordat de treinen weer volgens het spoorboekje reden. Diverse treinseries werden door de NS maar helemaal geschrapt tot het einde van hun dienst.

Winterweer

De treindienst werd in grote delen van de Randstad zo’n beetje gehalveerd omdat het misschien zou kunnen gaan sneeuwen. Of waaien. Of vriezen. De weersverwachting bleef wat vaag. Gevolg: reizigers waren langer onderweg, moesten vaker overstappen en werden veelal vervoerd in uitpuilende treinen, terwijl er van extreem winterweer geen sprake was.

De NS kwam bij het verdedigen van dit foute besluit niet verder dan in een persbericht vermelden dat het wegverkeer wegens ijzel ook met flinke filevorming te maken had gekregen. Als je zelf de plank mis slaat, is wijzen naar een ander nooit chique.

Schrappen treinen

Overigens werd voor de volgende dag die gehalveerde treindienst niet afgekondigd, terwijl het winterweer die dag veel slechter uitpakte. De treindienst bleef desondanks behoorlijk overeind, hetgeen een teken aan de wand is voor de overbodigheid van het preventief schrappen van treinen.

De OV-chipkaart, waarvan steeds wordt gezegd dat die gedoe met zwartrijders tegen gaat, bleek een programmeerfout te hebben. Jaartrajecthouders reizen gratis buiten hun eigen traject, terwijl ze gewoon het principe van de chipkaart volgen: inchecken op je beginstation, uitchecken op je eindbestemming. De zoveelste kras op de geloofwaardigheid van de OV-chipkaart.

Dienstverlening

Allemaal zorgwekkende dieptepunten in de prestaties van het spoor. En nogmaals: dit alles stemt mij verdrietig. Ik gun de treinreiziger gewoon een veel betere kwaliteit van dienstverlening. Het is niet mijn doel om die harde werkers binnen de spoorsector tegen de schenen te schoppen. Maar de harde waarheid moet gezegd.

Sterker nog: terwijl ik dit stukje zit te schrijven, krijg ik een telefoontje en een paar SMS’jes. Utrecht ligt opnieuw helemaal plat door een storing bij ProRail. In Utrecht en wijde omstreken is het treinverkeer dus opnieuw helemaal stilgevallen.

Dienstregeling

En ondertussen verdoet de NS zijn tijd met relatief onbelangrijke zaken. In plaats van alles op alles te zetten om de logistiek op orde te krijgen, is een team mensen aan de slag gegaan met een tamelijk onbelangrijk onderwerp. En dat leidde tot een trots bericht van de NS. De WiFi in de treinen zal worden verbeterd.

Alles goed en wel, maar laat de NS nu eerst maar even zijn aandacht en inzet voor de volle honderd procent richten op de zaken die écht belangrijk zijn: het waarborgen van de aan de passagiers beloofde dienstregeling. “De WiFi van de NS is net zoiets als het orkestje aan boord van de Titanic”, merkte een van de mensen van de Maatschappij Voor Beter OV droogjes op, “Aandacht voor een nevenactiviteit terwijl het schip met zware averij te kampen heeft.” Hij heeft alle gelijk van de wereld.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Zorgwekkende dieptepunten in prestaties spoor’”

Arco Sierts|02.02.15|11:18

Vanochtend is er een nieuw, nog dieper dieptepunt in het functioneren van ’s lands railinfrabeheerder bereikt.

Het wordt tijd voor een parlementaire enquete. De Commissie-Kuiken (=onderzoek naar onderhoud en innovatie) heeft immers niet meer opgeleverd dan dat er ERTMS moet komen. Da’s mooi als strategie, maar hoe dat substantiele verbetering in de infraprestaties moet opleveren, ook in de komende 5 en 10 jaar, is onbekend. Wat er nog steeds ontbreekt is een gedegen infrabeheer-probleemanalyse.

Paul Lamote|02.02.15|12:03

Het drama van de concentratie van de beveiligingsposten op slechts een paar lokaties ontvouwt zich wederom. Als op een van die locaties ook maar iets mis gaat ligt in half Nederland het treinverkeer plat. Decentralisatie zoals in het buitenland is urgent nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.