Station, Schiphol, bereikbaarheid

‘Slechte bereikbaarheid Schiphol per OV zorgwekkend’

ProRail-directeur Pier Eringa dient op korte termijn een oplossing te vinden voor de problemen met de bereikbaarheid van Schiphol. De diverse storingen op het spoortraject naar de luchthaven, een van de motoren van de Nederlandse economie, zijn zorgwekkend. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – In deze columnserie probeer ik altijd wat weg te blijven van paniekvoetbal rond incidenten, omdat ik liever wat algemeen-toekomstgerichte onderwerpen aan wil snijden. In dat kader had ik vandaag aandacht willen besteden aan het nog steeds onvoldoende vrijgeven van (open) data over de actuele prestaties van het OV, of aan de zorgelijke toekomst van het busvervoer in Almere, waar een nieuwe aanbesteding te maken krijgt met forse bezuinigingen die op de loer liggen.

Storingen

Maar ik kan vandaag niet voorbij gaan aan de zeer zorgelijke gang van zaken rond Schiphol. Afgelopen donderdag was de luchthaven uren per trein onbereikbaar door een storing en vrijdag idem dito. Dit weekend was Schiphol niet of nauwelijks bereikbaar wegens werkzaamheden, en vandaag is de luchthaven nauwelijks bereikbaar wegens mislukken van die werkzaamheden.

Er wordt druk gesleuteld aan het oplossen van door de aannemer achtergelaten storingen en tot overmaat van ramp werd een werkladder vanmorgen aangereden door een passerende reizigerstrein. Natuurlijk: we kunnen de zoveelste evaluatie tegenmoet zien. Naar de redenen van die opgeleverde storingen. Naar de oorzaak van die aanrijding met die ladder. Het zal allemaal wel.

Bereikbaarheid

De heel slechte track record van de bereikbaarheid van Schiphol, toch een van de motoren van onze economie, baart mij grote zorgen. Want ik moet constateren dat het spoor de door Voor Beter OV gepropageerde functie niet waarmaakt. Die functie is, dat wij het OV zien als belangrijk middel om op duurzame wijze de mobiliteit van ons land in beweging te houden, en daarmee de economie vooruit te helpen. Maar wanneer zelfs onze Nationale Luchthaven al sinds jaar en dag niet kan rekenen op een betrouwbare bereikbaarheid per trein, komt van die functie dus niets terecht.

De kersverse ProRail-directeur Pier Eringa zal snel en stevig orde op zaken moeten stellen. Ik heb aan hem vanmorgen in een persoonlijk bericht mijn grote ongerustheid kenbaar gemaakt. De betrouwbaarheid van het spoor moet omhoog. Dat geldt zowel voor het tegengaan van storingen, als voor het ordentelijk uitvoeren van werkzaamheden.

Metroverbinding

Verder zie ik de noodzaak, Schiphol niet alleen per trein met Amsterdam te verbinden, maar ook per metro. Op die manier splits je niet alleen de reizigersstromen, maar verdeel je ook de risico’s bij storingen. Stedenbouwkundige Ronnie Zijp en ikzelf bepleitten zulks al in de zomer van 2014. Ik maak graag de vergelijking met de grootste Britse luchthaven: Heathrow. Deze is vanuit Londen zowel bereikbaar per trein als met de Underground.

Maar zo’n metrolijn naar Schiphol is niet snel aangelegd. Pier Eringa is wél in de gelegenheid om binnen een fatsoenlijke tijd iets aan de bereikbaarheid van Schiphol te doen. Namelijk: zorgen voor een veilige, betrouwbare en beschikbare spoorinfrastructuur. Daar wordt ProRail door u en mij voor betaald. In ruil voor die rijksbijdrage mogen wij best een behoorlijke kwaliteit terugverlangen, dacht ik zo.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Slechte bereikbaarheid Schiphol per OV zorgwekkend’”

Eduard de Jong|14.04.15|11:29

Het ongefundeerde geschreeuw om een overbodige metroverbinding, parallel aan een viersporige treinverbinding, raakt kant nog wal. Een relatief eenvoudig en goedkoop aan te leggen tramverbinding tussen Schiphol en de westelijke tuinsteden, die bovendien snel te realiseren is, blijft steevast buiten het denkraam. Succesvolle voorbeelden van een tram naar/van een luchthaven te over: Zurich, Manchester, Edinburgh, Lyon, Toulouse, Parijs Orly. Enkele tramlijnen naar luchthavens zijn al in aanleg.

Ronald van Onselen|16.04.15|17:08

In Amsterdam-Amstelland en omgeving zijn diverse snelle railverbindingen, kortsluitroutes en de niet gerealiseerde tramverbinding 15 ipv bus 15 voorbeelden van een politiek die zich door deelbelangen laat leiden met als gevolg een te vaak niet optimaal ingericht ov-netwerk. Ondertussen kampt Amsterdam ook met een groot luchtkwaliteitsprobleem. Referenda zou een middel zijn om de opvatting van het publiek te peilen. wordt vervolgd

Ronald van Onselen|16.04.15|17:08

Soms wijst men het voorstel af of omarmt de kiezer het juist. Ook een aangepast variant haalt alsnog de eindstreep.In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn daar vele voorbeelden van. Durft de politiek niet het democratisch proces met haar burgers aan? Ik vrees van wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Slechte bereikbaarheid Schiphol per OV zorgwekkend’ | OVPro.nl
Station, Schiphol, bereikbaarheid

‘Slechte bereikbaarheid Schiphol per OV zorgwekkend’

ProRail-directeur Pier Eringa dient op korte termijn een oplossing te vinden voor de problemen met de bereikbaarheid van Schiphol. De diverse storingen op het spoortraject naar de luchthaven, een van de motoren van de Nederlandse economie, zijn zorgwekkend. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – In deze columnserie probeer ik altijd wat weg te blijven van paniekvoetbal rond incidenten, omdat ik liever wat algemeen-toekomstgerichte onderwerpen aan wil snijden. In dat kader had ik vandaag aandacht willen besteden aan het nog steeds onvoldoende vrijgeven van (open) data over de actuele prestaties van het OV, of aan de zorgelijke toekomst van het busvervoer in Almere, waar een nieuwe aanbesteding te maken krijgt met forse bezuinigingen die op de loer liggen.

Storingen

Maar ik kan vandaag niet voorbij gaan aan de zeer zorgelijke gang van zaken rond Schiphol. Afgelopen donderdag was de luchthaven uren per trein onbereikbaar door een storing en vrijdag idem dito. Dit weekend was Schiphol niet of nauwelijks bereikbaar wegens werkzaamheden, en vandaag is de luchthaven nauwelijks bereikbaar wegens mislukken van die werkzaamheden.

Er wordt druk gesleuteld aan het oplossen van door de aannemer achtergelaten storingen en tot overmaat van ramp werd een werkladder vanmorgen aangereden door een passerende reizigerstrein. Natuurlijk: we kunnen de zoveelste evaluatie tegenmoet zien. Naar de redenen van die opgeleverde storingen. Naar de oorzaak van die aanrijding met die ladder. Het zal allemaal wel.

Bereikbaarheid

De heel slechte track record van de bereikbaarheid van Schiphol, toch een van de motoren van onze economie, baart mij grote zorgen. Want ik moet constateren dat het spoor de door Voor Beter OV gepropageerde functie niet waarmaakt. Die functie is, dat wij het OV zien als belangrijk middel om op duurzame wijze de mobiliteit van ons land in beweging te houden, en daarmee de economie vooruit te helpen. Maar wanneer zelfs onze Nationale Luchthaven al sinds jaar en dag niet kan rekenen op een betrouwbare bereikbaarheid per trein, komt van die functie dus niets terecht.

De kersverse ProRail-directeur Pier Eringa zal snel en stevig orde op zaken moeten stellen. Ik heb aan hem vanmorgen in een persoonlijk bericht mijn grote ongerustheid kenbaar gemaakt. De betrouwbaarheid van het spoor moet omhoog. Dat geldt zowel voor het tegengaan van storingen, als voor het ordentelijk uitvoeren van werkzaamheden.

Metroverbinding

Verder zie ik de noodzaak, Schiphol niet alleen per trein met Amsterdam te verbinden, maar ook per metro. Op die manier splits je niet alleen de reizigersstromen, maar verdeel je ook de risico’s bij storingen. Stedenbouwkundige Ronnie Zijp en ikzelf bepleitten zulks al in de zomer van 2014. Ik maak graag de vergelijking met de grootste Britse luchthaven: Heathrow. Deze is vanuit Londen zowel bereikbaar per trein als met de Underground.

Maar zo’n metrolijn naar Schiphol is niet snel aangelegd. Pier Eringa is wél in de gelegenheid om binnen een fatsoenlijke tijd iets aan de bereikbaarheid van Schiphol te doen. Namelijk: zorgen voor een veilige, betrouwbare en beschikbare spoorinfrastructuur. Daar wordt ProRail door u en mij voor betaald. In ruil voor die rijksbijdrage mogen wij best een behoorlijke kwaliteit terugverlangen, dacht ik zo.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Slechte bereikbaarheid Schiphol per OV zorgwekkend’”

Eduard de Jong|14.04.15|11:29

Het ongefundeerde geschreeuw om een overbodige metroverbinding, parallel aan een viersporige treinverbinding, raakt kant nog wal. Een relatief eenvoudig en goedkoop aan te leggen tramverbinding tussen Schiphol en de westelijke tuinsteden, die bovendien snel te realiseren is, blijft steevast buiten het denkraam. Succesvolle voorbeelden van een tram naar/van een luchthaven te over: Zurich, Manchester, Edinburgh, Lyon, Toulouse, Parijs Orly. Enkele tramlijnen naar luchthavens zijn al in aanleg.

Ronald van Onselen|16.04.15|17:08

In Amsterdam-Amstelland en omgeving zijn diverse snelle railverbindingen, kortsluitroutes en de niet gerealiseerde tramverbinding 15 ipv bus 15 voorbeelden van een politiek die zich door deelbelangen laat leiden met als gevolg een te vaak niet optimaal ingericht ov-netwerk. Ondertussen kampt Amsterdam ook met een groot luchtkwaliteitsprobleem. Referenda zou een middel zijn om de opvatting van het publiek te peilen. wordt vervolgd

Ronald van Onselen|16.04.15|17:08

Soms wijst men het voorstel af of omarmt de kiezer het juist. Ook een aangepast variant haalt alsnog de eindstreep.In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn daar vele voorbeelden van. Durft de politiek niet het democratisch proces met haar burgers aan? Ik vrees van wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.