Arriva, NS, Veolia, treinen

‘Van wensen voor 2015 is bar weinig terechtgekomen’

2015 was een turbulent jaar voor de OV-sector in Nederland. NS en GVB kampten met materiaaltekort, ProRail is er niet in geslaagd om verwijtbare storingen te voorkomen, de inmiddels afgetreden staatssecretaris heeft NS onterecht de hand boven het hoofd gehouden en verscheidene vervoerders schreven te veel geld af of hanteerden een te hoog tarief. Maar er is hoop voor 2016, onder meer door de nieuwe kopstukken in de sector. Dit zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV in zijn column. 

COLUMN – Om maar met de deur in huis te vallen: 2015 was geen best jaar voor het OV. Eind december 2014 schreef ik onder meer dit:

Wensen voor 2015? Ik zou graag zien dat vervoerders, infrabeheerders en opdrachtgevers alles op alles zetten om hun werk goed te doen. Voldoende treinen, trams, metro’s en bussen beschikbaar. De infrastructuur eindelijk op een goed onderhoudsniveau, zodat de betrouwbaarheid en beschikbaarheid eindelijk aan de gerechtvaardigde eisen voldoen. Geen blunders zoals te korte of juist te lange viaducten, geen rare storingen aan de OV-chipkaart. Voldoende personeel, dat ook goed is opgeleid. Opdrachtgevers die weten waar ze het over hebben, en afstappen van praatjes voor de vaak.

Gebroken beloftes

Van dat alles is bar weinig terechtgekomen. De NS maakt het qua materieelbeleid zo bont dat er een dusdanig tekort aan treinen is ontstaan waarmee het reiscomfort is gedaald tot onder het minimaal acceptabele en reizigers massaal in opstand zijn gekomen. En niet alleen bij de NS is sprake van materieeltekort. Ook het Amsterdamse GVB heeft hier last van, met name op de Amstelveenlijn.

Ook de gehoopte verbetering van de infra-kwaliteit is niet goed uit de verf gekomen. De door toenmalig ProRail-topvrouw Marion Gout gedane belofte van “nul verwijtbare storingen” is niet waargemaakt. Integendeel. Ernstige storingen zijn nog steeds aan de orde van de dag.

Blunders OV-chipkaart

Ook bleven blunders dit jaar niet uit, met name voor wat betreft de OV-chipkaart. Op tweede paasdag werd bij veel NS-passagiers onterecht saldo afgeschreven, en op de eerste dag van de vierdaagse rekende Veolia voor zijn treindienst naar Nijmegen door een fout een veel te hoog tarief. De NS zette -na een brandbrief van mijn kant- de zaken behoorlijk goed recht, de wijze van herstel door Veolia vond ik ondermaats.

En voor wat betreft mijn verzuchting over opdrachtgevers die weten waar ze het over hebben: nou ja, laten we het daar maar niet meer over hebben. De Fyra-enquête spreekt boekdelen, en ook heeft de dit jaar afgetreden staatssecretaris er met haar neus bovenop gestaan als het gaat over het vergoelijken van de slechte prestaties van de NS.

Aanbestedingsfraude

Maar waar ik het afgelopen jaar écht -letterlijk- van heb wakkergelegen? De enorme aanbestedingsfraude in Limburg. Mensen voor wie ik mijn hand in het vuur zou hebben gestoken, bleken zeer nauw bij deze treurige affaire te zijn betrokken. Soms door onhandigheid en verkeerde inschattingen, soms door welbewust frauduleus handelen.

Word ik nu een oude chagrijn, die alleen maar het slechte ziet? Dat hoop ik toch van niet. Want er blijft reden tot optimisme. De OV-bedrijven hebben een nieuwe branche-organisatie opgericht. Dat is een stap in de richting van een betere lobby. Bedrijven die eendrachtig samenwerken waar dat kan, dat zie ik graag. Ook de chipkaart-coöperatie, waarvoor de afgelopen week de handtekeningen zijn gezet, stemt mij hoopvol.

Nieuwe bezems

En er zijn nieuwe bezems aangetreden, waarvan ik hoop dat ze schoon vegen. Pier Eringa, die als nieuwe CEO bij ProRail heel verstandige dingen zegt. Over wat wel haalbaar is, en wat niet. Over dat het morgen allemaal niet meteen geregeld zal zijn. Over dat we eens na moeten denken over doorgeschoten procedures. Sharon Dijksma, die al eerder heeft bewezen dat ze weet waar ze het over heeft, die van doorpakken houdt, en van duidelijke taal. Ik zie in haar een prima staatssecretaris voor de spoorwegzaken. Voor wat betreft de nieuwe NS-baas Roger van Boxtel ben ik van mening dat hij zich nog moet bewijzen. Maar hij heeft absoluut het voordeel van de twijfel, wat mij betreft.

Hup, aan de slag, dames en heren! Want ik hoop echt, dat ik in december 2016 niet wéér zo’n brommerig stukje hoef te schrijven.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Van wensen voor 2015 is bar weinig terechtgekomen’”

Edwin Aartse|22.12.15|11:39

Die Rikus Spithorst, was dat niet die oud voorzitter van ROVER en was dat niet die man, die een aantal jaren geleden namens ROVER hard uithaalde in de media en alle buschauffeurs van Nederland en de bonden voor alles en nog wat heeft uitgemaakt toen wij voor onze OV-CAO aan het staken waren??

Joop© |22.12.15|12:25

Ook dit stukje is geschreven met de focus op 2 bedrijven. De andere OV-bedrijven komen er weer mee weg dat ook bij hun stelselmatig “haringen in ton” vervoer plaats vind. Begint een beetje erop te lijken dan OV-Pro een verlengstuk is van Maarschappij voor Beter OV en zijn voorzitter.

@Edwin Aartse: Ja, dat was hij. Sinds hij daar weg is, is Rover wel een serieuze gesprekspartner geworden met de OV-bedrijven. Iets wat nu steekt bij MVBOV, want die staan aan de kantlijn.

kees boer|22.12.15|23:24

Rikus,je bent niks een chagrijn,ik ben het met jou stellingen volledig mee eens,het steekt mij ook wel eens dat van al die beloften en toezeggingen geen moer van terecht kwam en bij meerdere verstoringen werd er iedere keer beterschap beloofd en ik denk ook wel eens aan het plan Rail 21 waarin diverse mooie dingen instonden zoals de Zuiderzeespoorlijn,elk uur een ICE met Keulen,de Vlaamse trein Antwerpen-Aken,een drietreinensystemen,elektrificaties Nijmegen-Roermond en Zutphen-Hengelo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.