‘Reiziger die op perron achterblijft moet gecompenseerd worden’

Volle NS-trein, drukte, reizigers

Reizigers die vanwege materieeltekort bij NS op het perron achterblijven krijgen geen vergoeding. Dit wilde Tweede Kamerlid Duco Hoogland (PvdA), maar staatssecretaris Sharon Dijksma meent dat het niet mogelijk is om te onderzoeken of een reiziger werkelijk vanwege drukte achterblijft op het station. Maar NS zou de reiziger meer moeten vertrouwen en hem in dit geval tegemoet moeten komen. Dit zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV in zijn column.

COLUMN – Op een heel gezellige nieuwjaarsbijeenkomst sprak ik onlangs nog de hoop uit, dat de spoorsector eens wat minder zou worden achtervolgd door domme pech. Immers, de NS en ProRail hebben best een stevig imagoprobleem en als pleitbezorger van het OV doet mij dat soms wel pijn. En zeg nou zelf, dat gun je niemand, domme pech.

Uitpuilende treinen

Domme pech. Twee woorden. Qua pech valt het tot nu toe wel mee, maar dat domme hè… De afgelopen maanden heb ik al heel wat woorden vuilgemaakt aan het falende materieelbeleid van de NS. Missers die voor de reiziger leiden tot uitpuilende treinen. Maatregelen die zeer reizigersonvriendelijk zijn, zoals het afschaffen van de samenreiskorting in de middagspits en de weigering van de NS om de tarieven te matigen. Maar het imago van het spoor loopt opnieuw averij op. Door de domme opstelling van de NS-top en staatssecretaris Dijksma.

Ik heb met verbijstering de antwoorden van Sharon Dijksma gelezen op de schriftelijke vragen die Kamerlid Hoogland haar had gesteld. Dijksma schrijft: “NS kent geen specifieke regeling waarbij reizigers die als gevolg van te drukke treinen niet mee kunnen, een tegemoetkoming krijgen. De praktische uitvoerbaarheid en controleerbaarheid van een dergelijke regeling is een probleem omdat NS voor individuele gevallen moeilijk kan vaststellen of een reiziger als gevolg van een te drukke trein niet heeft kunnen instappen.”

Noodgedwongen achterblijven op het perron

Het is niet de schuld van de reiziger als hij wegens een veel te drukke trein noodgedwongen achterblijft op het perron. Voor Beter OV heeft becijferd dat dit zo’n 2.000 keer per werkdag aan de orde is. Toch wordt de reiziger bij voorbaat gewantrouwd. Want: ‘de controleerbaarheid van een dergelijke regeling is een probleem omdat NS voor individuele gevallen moeilijk kan vaststellen of een reiziger als gevolg van een te drukke trein niet heeft kunnen instappen.’ Dat is een beschamende stellingname, die Sharon Dijksma zich blijkbaar vanuit het NS-hoofdkwartier heeft laten influisteren. Ik had onze fonkelnieuwe spoorwegstaatssecretaris eerlijk gezegd wel wat slagvaardiger ingeschat. Samen met de mensen van NS-claim werk ik aan een manier om de achterblijvers op het perron alsnog gecompenseerd te krijgen.

Maar echt, een onderneming die zo tekortschiet dat zijn primaire taak -het tijdig en behoorlijk vervoeren van de reiziger door het leveren van een voldoende groot aanbod- behoort de reiziger ruimhartig tegemoet te komen, in plaats van hem te wantrouwen. Ik vergelijk het maar met een etentje in een duur restaurant. De ober kiepert een bord soep over de jurk van mijn tafeldame, en zegt vervolgens: “Wilt u de soep alvast even afrekenen? Anders is het lastig vaststellen of u wel genoeg betaalt. En korting? Nee, daar doen we niet aan.” Dat zou in een behoorlijk restaurant onbestaanbaar zijn, maar bij de NS is dit blijkens de brief van Sharon Dijksma bon ton. Zo diep is de spoorsector dus al gezonken…

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.