‘Benelux-trein moet over de HSL rijden om reistijd te verkorten’

Intercity Direct, HSL

Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de HSL, want nu rijden alleen de Thalys en de Intercity Direct over dit spoor. De Benelux-trein komt helemaal niet op de HSL en de reis naar Brussel duurt zo lang dat reizigers eerder de auto nemen naar België. Hoe moet het nu verder? Er wordt geroepen om de NS de concessie op de HSL te ontnemen, maar andere vervoerders worden waarschijnlijk net zo goed met problemen op dit spoor geconfronteerd. Het ligt eerder voor de hand om de reistijd van de Benelux-trein te verkorten door deze trein niet langer te laten stoppen op station Den Haag en de Benelux-trein over de HSL te laten rijden. Dit zegt Arriën Kruyt, voorzitter van Rover. 

COLUMN – De HSL loopt van Schiphol via Rotterdam en Breda naar Antwerpen. De aanleg heeft miljarden gekost en van de HSL wordt nu te weinig gebruik gemaakt. Eén keer per uur rijdt de Thalys over de HSL naar Brussel en Parijs met een snelheid van 350 km per uur. Twee keer per uur rijdt de Intercity-direct van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Breda met een snelheid van 160 kilometer per uur.

Daarboven op rijdt er twee keer per uur een Intercity-direct van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam. De Benelux-trein maakt geen gebruik van de HSL maar boemelt van Amsterdam via Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel. Het gevolg is dat veel reizigers naar België in de auto stappen.

Concessie NS intrekken

De oorspronkelijke bedoeling was dat op de HSL de Fyra-treinen zouden rijden, maar toen dat niet door ging moest NS terugvallen op oude rijtuigen, getrokken door nieuwe locomotieven. De Intercity-direct valt nu teveel uit en dat komt deels door problemen in de infrastructuur(ProRail) en deels door problemen met het NS-materieel. Er gaan nu stemmen op om NS de concessie op de HSL te ontnemen en de concessie aan een ander bedrijf te gunnen. Een ander bedrijf zal dezelfde problemen hebben met de infrastructuur.

Een ander bedrijf zal materieel moeten bestellen, dat kan rijden op drie verschillende spanningen op de bovenleiding en vier verschillende beveiligingssystemen. Dat betekent een levertijd van tenminste vier jaar. Personeel en materieel moeten ingewerkt worden op een complexe spoorlijn. Dat kost ook weer een jaar. Een ander bedrijf zal zijn geld willen terugverdienen en dat betekent voor de reiziger aparte en stellig hogere tarieven. Het is sterk de vraag of de Belgen hieraan mee willen werken. Het volgende Fyra-debacle komt in zicht.

Benelux-verbinding via Den Haag

Om de Benelux-trein te versnellen ligt het voor de hand om via de HSL te rijden. Rover heeft destijds ervoor gepleit om de HSL via Den Haag aan te leggen. Dat is niet gebeurd. De HSL is gebouwd van Schiphol naar Rotterdam.

Den Haag lobbyt nu voor het behoud van de Benelux-verbinding via Den Haag. Als de politiek voor deze lobby bezwijkt, wordt een handjevol reizigers geholpen dat in Den Haag in- of uitstapt ten koste van een veel groter aantal reizigers dat van en naar Schiphol en Amsterdam moet reizen. Het scheelt een half uur.

En er is nog een andere reden waarom Den Haag de verkeerde prioriteiten kiest. De spoorcapaciteit in de Randstad is overbelast. Een Beneluxtrein met weinig reizigers één keer per uur tussen Schiphol, Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam gaat ten koste van hoogst noodzakelijke stoptreinen die goed bezet zijn. Wat is belangrijker?

Arriën Kruyt is voorzitter van reizigersvereniging Rover

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘Benelux-trein moet over de HSL rijden om reistijd te verkorten’”

Bert Hopkoper|09.03.16|19:09

Ze moeten bij de NS in de leer gaan bij onze ooster-buren.
Daar rijden op enkele trajecten regionale(stop)treinen samen met ICE’s
over HSL-sporen, waar ook de “boemels” gewoon een snelheid halen van 200km/h. Ze moeten hier gewoon met stabiel goed matrieel komen. Trek desnoods de trein van Antw. Centraal – Noorderkempen/ Brecht vv door naar Breda en laat die daar aansluiten op de IC(direct) naar de Randstad.

Ja geef anders de Duitsers met de ICE’s toegang tot de Hsl

Ibo De Joode|08.03.16|13:20

Vergeten wordt dat de lange reistijd voor een flink deel ook in Belgie zit door het omrijden via de luchthaven Zaventem en doordat vanaf Antwerpen de BNL over gewoon spoor rijdt. En over “te weinig” gebruik van de HSL? Vanaf de DR 2017 rijden er over het traject Hoofddorp – Breda 5 treinen per uur per richting. Er zijn veel hoofdtrajecten die dat niet halen.

Chris de Boer|08.03.16|09:06

Stuur die Beneluxtrein in hemelsnaam over de HSL. Den Haag moet eens in het grote geheel gaan denken en niet telkens het zielige figuur uithangen. Als NS die trein over de HSL jaagt, dan gooit Den Haag d’r toch z’n Lage Landen Lijn weer tegenaan? Wat doen ze moeilijk. En wat is er mis met overstappen? Oh. Dat is te min voor de heren politici.

Alain Lemaire|08.03.16|08:57

Met het te Rotterdam laten aansluiten van de IC Den Haag – Eindhoven op de Benelux ontstaat – met één extra overstap – ook voor Den Haag een snellere verbinding met Antwerpen en Brussel. Zeker als je de Benelux geheel via de HSL laat rijden (feitelijk dus de Fyra, maar dan langzamer). Wat wil je liever voor ‘dé Europese stad van ons land’? Rechtstreeks maar langzamer, of met een overstap maar sneller?

David van Keulen|07.03.16|22:12

Den Haag is dé Europese stad van ons land met vele EU instellingen & bedrijven. De levensader tussen Den Haag en Brussel afsluiten is hetzelfde als de Nieuwe Waterweg afsluiten voor scheepvaart. Geen internationale trein naar Den Haag zal de werkloosheid (van 16%) verder doen oplopen en de concurrentiepositie doen afnemen.
Rover komt met een creatiever voorstel dan alleen de exploitatie van de HSL Zuid te redden. Komt met een plan dat Noordrijn-Westfalen, België, Luxemburg en Nederland verbind!