‘Eringa moet snel in gesprek over aansluiting Noord/Zuidlijn op NS-net’

ProRail-directeur Pier Eringa moet snel gaan praten met reizigersorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Amsterdamse stadsbestuur als hij de metro’s die moeten gaan rijden over Noord/Zuidlijn door wil laten rijden over het NS-spoor naar Schiphol. Als hij te lang wacht, komt er waarschijnlijk niets van het plan terecht.  Dit zegt Arriën Kruyt, voorzitter van Rover.

COLUMN – De President-directeur van ProRail, Pier Eringa, merkte deze week terecht op dat de toekomstige metro van de Noord/Zuidlijn vanaf Amsterdam-Zuid via de viersporige NS-lijn naar Schiphol zou kunnen rijden. Dat is aanzienlijk goedkoper en sneller dan een aparte metrolijn aanleggen van Amsterdam naar Schiphol. Het bijkomend voordeel is dat de Noord/Zuidlijn een veel duidelijker functie krijgt in het gehele OV van Amsterdam en omgeving.

Lightrail

In Parijs, Londen en andere grote steden zijn er al tientallen jaren goede voorbeelden van metro-achtige treinen die in de stad ondergronds gaan en buiten de stad over bestaand spoor verder rijden. Het beste voorbeeld in Nederland is de Randstadrail, die in Rotterdam rijdt als metro en over de voormalige Hofpleinlijn van NS naar Den Haag gaat. De Randstadrail is populair bij reizigers en dus een groot succes.

Toen in de vorige eeuw de eerste metro in Amsterdam van de Bijlmer naar het centrum werd gebouwd is het idee al geopperd om de stoptreinen van NS uit de richting Utrecht vanaf het Amstelstation door de metrobuis naar het Centraal Station te laten rijden, zodat reizigers zonder overstappen in het centrum van Amsterdam konden komen.

Amsterdamse autonomie

Dat prima idee leidde tot paniek in bestuurlijk Amsterdam: NS-treinen door een Amsterdamse metrobuis, dat kon natuurlijk niet. De metrotunnel werd zo laag gemaakt dat de NS-treinen er niet door konden en er werden metrostellen gekocht die niet op NS-lijnen konden rijden. De vermeende aanslag op de Amsterdamse autonomie werd bekwaam verijdeld…Ten koste van de reizigers.

We leven nu gelukkig in een ander tijdperk, waarin het Amsterdamse stadsbestuur wel samenwerkt met anderen. Als Pier Eringa meer wil dan een leuke quote in de media, moet hij snel zijn. Dan moet hij onmiddellijk gaan praten met de reizigersorganisaties, NS, het ministerie van IenM, GVB en het Amsterdamse stadsbestuur. Als hij te lang wacht, zijn de aannemers al begonnen met het nieuwe station Amsterdam-Zuid en komt er van een aansluiting van de Noord-Zuidlijn op het NS-net niets terecht. Ook het Amsterdamse stadsbestuur zou dit idee moeten omarmen. Of moddert Amsterdam liever zelfstandig door met de Noord-Zuid-lijn en een matig station Amsterdam-Zuid?

Rover, Arriën Kruyt

Arriën Kruyt is voorzitter van de reizigersvereniging Rover.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Eringa moet snel in gesprek over aansluiting Noord/Zuidlijn op NS-net’”

Pat Rick|30.08.16|18:51

Het mooie van een aparte verbinding voor de metro is dat het OV minder afhankelijk wordt voor storingen in de Schipholtunnel

je wil niet dat bij eeen storing zowel het treinverkeer als de metro naar Schiphol platligt

Sèbastiaan de Groot|10.09.16|22:49

Goed plan om de metro over het bestaande spoor vanaf Amsterdam naar Schiphol te laten rijden.

De metro’s moeten dan wel voor geschikt gemaakt worden om onder 1500 volt en in de toekomst 25000 volt te rijden en uitgerust worden met ATB of het ERTMS ETCS om zo op het gewone spoorwegen net te kunnen rijden.

Zonder dat de spoorlijn Amsterdam Rai Schiphol aangepast hoef te worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Eringa moet snel in gesprek over aansluiting Noord/Zuidlijn op NS-net’ | OVPro.nl

‘Eringa moet snel in gesprek over aansluiting Noord/Zuidlijn op NS-net’

ProRail-directeur Pier Eringa moet snel gaan praten met reizigersorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Amsterdamse stadsbestuur als hij de metro’s die moeten gaan rijden over Noord/Zuidlijn door wil laten rijden over het NS-spoor naar Schiphol. Als hij te lang wacht, komt er waarschijnlijk niets van het plan terecht.  Dit zegt Arriën Kruyt, voorzitter van Rover.

COLUMN – De President-directeur van ProRail, Pier Eringa, merkte deze week terecht op dat de toekomstige metro van de Noord/Zuidlijn vanaf Amsterdam-Zuid via de viersporige NS-lijn naar Schiphol zou kunnen rijden. Dat is aanzienlijk goedkoper en sneller dan een aparte metrolijn aanleggen van Amsterdam naar Schiphol. Het bijkomend voordeel is dat de Noord/Zuidlijn een veel duidelijker functie krijgt in het gehele OV van Amsterdam en omgeving.

Lightrail

In Parijs, Londen en andere grote steden zijn er al tientallen jaren goede voorbeelden van metro-achtige treinen die in de stad ondergronds gaan en buiten de stad over bestaand spoor verder rijden. Het beste voorbeeld in Nederland is de Randstadrail, die in Rotterdam rijdt als metro en over de voormalige Hofpleinlijn van NS naar Den Haag gaat. De Randstadrail is populair bij reizigers en dus een groot succes.

Toen in de vorige eeuw de eerste metro in Amsterdam van de Bijlmer naar het centrum werd gebouwd is het idee al geopperd om de stoptreinen van NS uit de richting Utrecht vanaf het Amstelstation door de metrobuis naar het Centraal Station te laten rijden, zodat reizigers zonder overstappen in het centrum van Amsterdam konden komen.

Amsterdamse autonomie

Dat prima idee leidde tot paniek in bestuurlijk Amsterdam: NS-treinen door een Amsterdamse metrobuis, dat kon natuurlijk niet. De metrotunnel werd zo laag gemaakt dat de NS-treinen er niet door konden en er werden metrostellen gekocht die niet op NS-lijnen konden rijden. De vermeende aanslag op de Amsterdamse autonomie werd bekwaam verijdeld…Ten koste van de reizigers.

We leven nu gelukkig in een ander tijdperk, waarin het Amsterdamse stadsbestuur wel samenwerkt met anderen. Als Pier Eringa meer wil dan een leuke quote in de media, moet hij snel zijn. Dan moet hij onmiddellijk gaan praten met de reizigersorganisaties, NS, het ministerie van IenM, GVB en het Amsterdamse stadsbestuur. Als hij te lang wacht, zijn de aannemers al begonnen met het nieuwe station Amsterdam-Zuid en komt er van een aansluiting van de Noord-Zuidlijn op het NS-net niets terecht. Ook het Amsterdamse stadsbestuur zou dit idee moeten omarmen. Of moddert Amsterdam liever zelfstandig door met de Noord-Zuid-lijn en een matig station Amsterdam-Zuid?

Rover, Arriën Kruyt

Arriën Kruyt is voorzitter van de reizigersvereniging Rover.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Eringa moet snel in gesprek over aansluiting Noord/Zuidlijn op NS-net’”

Pat Rick|30.08.16|18:51

Het mooie van een aparte verbinding voor de metro is dat het OV minder afhankelijk wordt voor storingen in de Schipholtunnel

je wil niet dat bij eeen storing zowel het treinverkeer als de metro naar Schiphol platligt

Sèbastiaan de Groot|10.09.16|22:49

Goed plan om de metro over het bestaande spoor vanaf Amsterdam naar Schiphol te laten rijden.

De metro’s moeten dan wel voor geschikt gemaakt worden om onder 1500 volt en in de toekomst 25000 volt te rijden en uitgerust worden met ATB of het ERTMS ETCS om zo op het gewone spoorwegen net te kunnen rijden.

Zonder dat de spoorlijn Amsterdam Rai Schiphol aangepast hoef te worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.