‘Onhandig gehannes voor NS-reizigers met daltarief’

Reizigers die gebruikmaken van het daltarief bij het maken van een treinreis bij NS moeten allerlei omslachtige handelingen uitvoeren om daadwerkelijk deze korting te krijgen. Het is onbegrijpelijk dat de  reizigersorganisaties in het consumentenoverleg LOCOV daar positief over hebben geadviseerd. Dat schrijft Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in zijn column voor OVPro.

COLUMN – In de tijd van het papieren treinkaartje konden kortingkaarthouders die voor negen uur ’s morgens (dus in de dure periode) op pad gingen, twee kaartjes kopen. Eentje tot het eerste station waar de trein na negen uur stopte, en eentje met korting voor de rest van de reis. Dat pakte doorgaans voordelig uit.

Daltarief

Sinds de invoering van de OV-chipkaart moeten reizigers die korting willen, maar voor negen uur ’s morgens aan hun treinreis waren begonnen, op het eerste na-negen-uur-station uitstappen, uitchecken, weer inchecken en met de volgende trein verder. Wie zei er ook alweer dat de OV-chipkaart garant stond voor veel reizigersgemak? Volgens het besluit van de NS waar ik het vandaag met u over wil hebben werkt deze methode niet meer. Als je tegen duur tarief was ingecheckt, en het uit-en-incheck-kunstje na negen uur doet, check je volgens het NS-besluit ook weer in tegen duur tarief, tenzij je minimaal 35 minuten wacht.

Maar het wordt nog erger. Een paar jaar geleden voerde de NS het Dalvoordeel-tarief in. Die propositie is goedkoper dan de ouderwetse voordeelurenkaart (die overigens niet meer verkrijgbaar is, alleen de oude klanten kunnen hem nog verlengen), maar deze is naast de ochtendspits ook niet meer geldig als je in de middagspits incheckt. Behalve als je je reis voor vier uur begint, dan mag je die met korting ook voltooien.

OV-chippoorten

Helaas is het door allerlei ontwerpblunders op een aantal stations ook bij gewoon overstappen nodig om uit- en in te checken doordat de poortjes op de verkeerde plek zijn neergezet of – zoals bijvoorbeeld bij het Amsterdamse Muiderpoortstation – de rechtstreekse verbindingstunnel tussen twee perrons is dichtgemetseld, zodat overstappers in de huidige situatie verplicht buitenom moeten.

Doordat de NS voor gebrekkige OV-chipkaartspulletjes heeft gekozen, betalen degenen die met hun Dalvoordeelkaart voor vier uur waren ingecheckt, maar door dit soort missers verplicht onderweg moeten uit- en inchecken, voor de rest van hun reis het hoge tarief. Die reizigers konden via de klantenservice het teveel betaalde terugvragen, maar daar houdt de NS dus mee op.

Reizigers

In plaats daarvan zijn de Dalkortingreizigers die niet vóór, maar ín de middagspits van start gaan de klos. Zij betalen als ze met dezelfde chipkaart na half zeven ’s avonds ergens uit- en inchecken nog steeds het hoge tarief. Dus die aanpak werkt dus straks niet meer, en in plaats daarvan moet de reiziger óf meer dan 35 minuten wachten, óf zich behelpen met een van de hilarische ‘oplossingen’ waar ik zo nog op kom.

En ook de reizigers die voor negen uur begonnen, en na negen uur met korting willen reizen, kunnen dat dus niet meer bewerkstelligen door binnen 35 minuten uit- en in te checken. Stuitende incompetentie van de NS wordt dus afgewenteld op de reiziger.

Alternatieven

Gelukkig bezorgt de NS de lezer dezes wat vrolijke momenten. Ik maak u nu deelgenoot van de hilarische oplossingen die de NS voorstelt voor de ontstane problemen. Pure slapstick. Je kan het probleem in de ochtenduren en de middagspits oplossen door in de dure tijd met een tweede OV-chipkaart in te checken, op het eerste na-negen-uur-station of na-half-zeven-station met die kaart uit te checken, en daarna met je persoonlijke OV-chipkaart waar je kortingsrecht op staat, weer in te checken.

Ik stel me zo voor, dat de mensen op de marketing-afdeling van de NS bulderend van het lachen over de grond hebben liggen rollen over deze hilarische grap die ze hebben uitgehaald. En het principe van ‘één kaart voor het hele OV’ is door deze grapjassen wel definitief ten grave gedragen. Overigens is de reiziger voor de aanschaf van die tweede OV-chipkaart dan wel 7,50 euro kwijt. Als andere oplossing heeft de NS bedacht dat de passagiers natuurlijk ook gewoon thuis een e-ticket kunnen printen. En ik maar denken dat met de OV-chipkaart het papieren tijdperk tot het verleden behoorde.

Prijsgericht reizen

En wat is nu precies de reden dat de NS de reiziger die terecht niet teveel wil betalen, opzadelt me dit gehannes? Het gaat om een bewuste keuze van de NS. In een brief over dit onderwerp schrijft de NS aan de reizigersclubs in het LOCOV: “De aanpassing van het productportfolio is er op gericht om door middel van abonnementen de dal te vullen. De huidige problematiek als gevolg van de economische groei en het tekort aan treinen maakt dit uitgangspunt nog urgenter. Daarom wil de NS de prijsgerichte reiziger niet ontmoedigen, maar wil de NS deze reiziger ook niet ondersteunen. Het prijsgericht reizen blijft dus ook in de toekomst mogelijk.” Tot zover de NS aan het woord.

Prijsgericht reizen blijft mogelijk? Ja, in ruil voor een heleboel onnodig gehannes. Dat de reizigersorganisaties in het LOCOV, zoals de Consumentenbond, Rover en de ANWB, over deze onzin ook nog positief hebben geadviseerd, eh, nou ja, een oordeel daarover laat ik graag over aan de lezer van deze column.

Oplossingen

Maar namens Voor Beter OV alleen maar roepen dat iets een schande is, dat is mijn eer te na. Zijn er betere oplossingen te bedenken dan de hierboven geschetste flauwekul? Ja. Ik daag de NS uit, deze oplossingen in te voeren. Mijn voorstel:

Van negen uur ’s morgens tot vier uur ’s middags en vanaf half zeven ’s avonds rekent het systeem bij incheck aan iedere kortingkaarthouder het lage tarief. Altijd. En voor de zekerheid: tussen vier uur ’s middags en half zeven ’s avonds rekent het systeem op de twaalf stations waar reizigers door ontwerpfouten onvrijwillig bij hun overstap moeten uit- en inchecken, bij Dalvoordeelkaarten (en indien nodig trouwens ook bij Dalvrijkaarten en uiteraard bij kortingkaarten die in de middagspits sowieso geldig zijn) die al waren ingecheckt bij een overstap binnen 35 minuten ook gewoon altijd het kortingtarief. Ingewikkelder is het niet.

En ja, er bestaat een kleine kans dat iemand die zijn reis na vier uur ’s middags is begonnen, bij een van die twaalf stations uit- en incheckt, en dus alsnog die korting onterecht in de wacht sleept. Maar ik denk dat dat hooguit een klein aantal reizigers betreft. Voor deze passagiers kan de NS zijn verlies nemen, of desnoods via slimme algoritmen deze gevallen volautomatisch traceren en ze alsnog het juiste bedrag in rekening brengen. Want je bent als ’s lands grootste spoorvervoerder een krentenweger of je bent het niet.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is de voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Onhandig gehannes voor NS-reizigers met daltarief’”

Tibi Stibi|13.09.16|13:11

een app met gps is ook een oplossing. zodoende weet de ns precies welke trein je genomen hebt en kan op basis daarvan korting berekenen.

Tibi Stibi|13.09.16|13:13

en simpeler zou nu al kunnen: als mensen een paar minuten voor vertrek inchecken en meteen bij aankomst uitchecken (dus niet op het station rond hangen) dan kan de ns ook berekenen welke trein de persoon genomen heeft en netjes de korting uitrekenen.

alleen voor mensen die eerst een broodje eten en een tijdschrift kopen kan dat niet. je zou dan kunnen aangeven dat ze vlak voor vertrek nog even uit en inchecken willen ze de korting krijgen.

Aart Roest|13.09.16|14:31

Meestal is de eenvoudigste oplossing de meest gewenste. Een (in- of uit-) checkhandeling kan meer transacties volbrengen. Overstappen: geen twee keer checken, één check is genoeg. Ook bij ‘spitscorrecties’, die ook zeerzeker toegestaan zijn, hoe moeilijk de NS het ook wil maken. Een Spits/dal-check op de Spits/dal-paaltjes direct naast de trein is voldoende. Te veel gevraagd ? Nee hoor, voor de HiSpeed-toeslagen bestaan paaltjes en bij over-naar-andere-vervoerders ook. Een check is echt genoeg..

Aart Roest|13.09.16|14:38

Zie het als een handeling in de lift: één druk op de knop laat de deuren sluiten, de lift omhoog gaan en de deuren weer openen. De programmeurs van de checkpaaltjes moeten niet meer bepalen wat de mogelijkheden zullen zijn, de consumentenorganisaties moeten definieren welke transacties nodig zijn. Zelfs de NS zou slechts een adviserende rol mogen hebben. Besluiten dienen genomen door ‘de reiziger’. Winst-maximalisatie mag niet via gerommel worden verkregen. Een eerlijk business model voor NS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.