‘Maak nieuwe generatie via OV-studentenkaart wegwijs in wereld van MaaS’

NS toegangspoortje station Woerden. Foto: Archief OVPro
NS toegangspoortje station Woerden. Foto: Archief OVPro

Op de eindconferentie van de Summer Challenge presenteerden jonge werknemers van de OV-bedrijven vijf ludieke en innovatieve ideeën rondom het thema: studenten en OV. Je moet goede ideeën jatten en slim combineren met nieuwe inzichten om ze nog een stapje verder te brengen, zo meent voorzitter van de Jonge Veranderaars en tevens jurylid bij de Summer Challenge, Nick Knoester. Daarom neemt hij voor OVPro de vijf concepten één voor één onder de loep. Als eerste de winnaar OVSmiles. 

COLUMN – De OVSmiles kwamen bij de afgelopen Summer Challenge als winnaar uit te bus. Een leuk idee waar ook Metro en NOS aandacht aan besteedden – het OV positief in landelijke media is altijd toe te juichen. Het idee is als volgt: studenten kunnen tijdens hun laatste jaar punten verdienen door met OV te reizen en extra punten door bijvoorbeeld de spits te mijden.

Die punten kunnen ze na hun studie inzetten voor korting op reizen, gratis koffie of zelfs korting op een nieuw pak. En wat ook werd genoemd was korting op vervoersdiensten als Uber en Abel. En dat laatste vond ik de meest interessante. Als je zo’n spaarsysteem namelijk inzet om gedragsveranderingen te bewerkstelligen, kun je in mijn ogen de grootste winst behalen.

Deelgeneratie

Aan OV discussietafels wordt door er door de wijze, oude (meestal) heren gesproken over de nieuwe generaties, in de trant van: ‘ze ontlenen geen status meer aan bezit en ze delen van alles. Dus het komt wel goed met deelsystemen in de mobiliteitssector’. Als ik mij en mijn generatiegenoten (eind twintig, begin dertig) nog mag beschouwen als een nieuwe generatie dan vind ik het nog wel eens tegenvallen. Goed, we hebben geen CD’s – of LP’s – meer, maar wel een Spotify-account.

Op het gebied van mobiliteit zie ik echter nog steeds een grote scheiding. Mijn vrienden zijn óf autobezitters óf NS-businesscardbezitters, voornamelijk in combinatie met een eigen fiets. Slechts enkele pionierende collega’s (inclusief mijzelf) die dus dagelijks met mobiliteit bezig zijn, maken gebruik van Car2go, Blablacar, Abel, Uber, OV-fiets, Snappcar en noem ze allemaal maar op.

Mogelijkheden studentenkaart

Toen aan de deelnemers en bezoekers van de Summer Challenge werd gevraagd wie deze diensten wel een gebruikten gingen er nauwelijks handen de lucht in. De OV-fiets was de enige positieve uitzondering. Onder de aanwezige studenten zag ik zelfs wat vreemde blikken. Die dachten ongetwijfeld ‘ik heb toch een OV-studentenkaart, dus ik ga nu wel met het OV of de fiets’. Ze hadden nog nooit gehoord van Abel of Car2go.

En daar zit naar mijn mening de sleutel naar het succes voor mobiliteits-deelsystemen als onderdeel van Mobility as a Service (MaaS). Maak ze onderdeel van zo’n OVSmiles-constructie. Maak die nieuwe generatie via hun geliefde OV-studentenkaart wegwijs in de kansen die de wereld van MaaS te bieden heeft. Voed ze op middels deze ‘heilige’ mobiliteitskaart tot volwassen MaaS-gebruikers, zodat ze na hun studie de auto links laten liggen. Laat die OVSmiles direct onderdeel uitmaken van de OV-studentenkaart.

Gedragsverandering

Stimuleer gedragsverandering door studenten bijvoorbeeld te verleiden buiten de spits te gaan reizen en laat ze, desnoods vanuit commercieel oogpunt, ook punten verdienen als ze snacken bij de NS-winkeltjes. Maar laat ze die punten enkel kunnen omzetten naar kilometers voor mobiliteits-deelsystemen, waardoor je nog meer gedragsverandering stimuleert.

Dus bij deze een oproep aan OC&W, het ministerie van IenM, vervoerders en de aanbieders van mobiliteitsdeelsystemen; ga met elkaar om tafel zitten en regel dit. Zodat als we bij de JV-Summer Challenge van 2021 aan het publiek vragen wie er wel eens een Greenwheels of ConnectCar gebruikt, de handen massaal de lucht in gaan.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.