Informatiebord, centraal station, Utrecht

‘Plussen én minnen in OV-dienstregelingen 2017’

De nieuwe dienstregelingen gaan eind deze week van start bij alle Nederlandse vervoerders. Soms gaat het om kleine veranderingen, maar in ieder geval zal een groot aantal reizigers geconfronteerd worden met aanpassingen. Bij NS is sprake van de grootste wijziging in de dienstregeling sinds 2007 en bijvoorbeeld in Limburg neemt Arriva het stokje over van Veolia. Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV ziet zowel verbeteringen als verslechteringen in de nieuwe dienstregelingen.

COLUMN – Over minder dan een week is het zover. De nieuwe dienstregelingen. Vanaf aanstaande zondag zullen miljoenen reizigers de veranderingen ervaren. Soms behelst die nieuwe dienstregeling amper meer dan een minuutje vroeger of later, maar soms zijn de wijzigingen aanzienlijk.

Overstapvrije verbinding

Zoals voor forenzen tussen Gouda en Leiden. Die verliezen hun overstapvrije verbinding, die nu in de spits nog wordt geboden. Omdat de trein tussen Gouda en Alphen aan den Rijn na een aanbesteding voortaan door NS-dochter Abellio wordt gereden, en de trein tussen Alphen aan den Rijn en Leiden van NS-Reizigers is, is de doorgaande verbinding geknipt. In Alphen allemaal de trein uit, en op een drafje de andere trein in. Mooi om te zien dat de NS zijn voorliefde voor sport, en atletiek in het bijzonder, nu ook met zijn klanten deelt.

Maar even zonder dollen: alle betrokkenen hebben een lelijke steek laten vallen: de Provincie Zuid Holland, de NS en NS-dochter Abellio. Die doorgaande trein had gewoon moeten blijven bestaan. Dat de betrokkenen dit niet hebben geregeld, is een treurig toonbeeld van verschil tussen de papieren aanbestedingswerkelijkheid en het echte reizigersleven.

Extra treinen

Tussen Den Haag en Amsterdam Zuid gaan meer treinen rijden. Goede zaak. Wel heel erg jammer dat het station van Duivendrecht vervolgens zijn overstapvrije Intercity naar Zwolle en verder verliest. De Hanzelijn betekent op die manier voor veel Amsterdamse treinreizigers een lelijke verslechtering. Velen konden altijd zonder overstap van en naar de Noordelijke provincies reizen, maar kunnen dat gebruiksgemak straks op hun buik schrijven.

Duivendrecht was voor veel reizigers die niet in de invloedssfeer van het Zuidstation wonen, een aardig alternatief. Nu dus niet meer. Vanaf komend dienstregelingsjaar is de Hanzelijn niet alleen niet veel sneller, maar ook niet gerieflijker voor de passagier. Het Centraal Station van Amsterdam is al langer zijn overstapvrije Intercitydienst met Zwolle en verder kwijtgeraakt. Heus, de HSL-Zuid is echt niet het enige spoorinfraproject waar veel geld in is gestoken zonder dat de reiziger er echt wat mee opschiet.

Wachtregeling in Breda

Gelukkig kan ik ook een succes melden, dat Voor Beter OV in overleg met de NS heeft bereikt. Vanaf eind januari, als het opknapwerk aan de Rotterdamse Willemsspoortunnel is afgerond, gaat de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven via de HSL-Zuid rijden. Maar de NS durft, gezien de problemen die de daarvoor benodigde TRAXX-locomotieven nog kennen, het nog niet aan om de hele route met deze treinen te rijden. Daarom wordt tussen Breda en Eindhoven eerst nog met “gewone” Intercitytreinen gereden.

Dat betekent de eerste maanden overstappen op het station van Breda. Wij kregen van de NS deze week het blije nieuws, dat er op het station van Breda een goede wachtregeling is ingevoerd, voor het geval dat een van de treinen vertraging oploopt. Daar hadden wij om gevraagd, en het is lovenswaardig dat ons verzoek serieus door de NS is opgepakt.

Vergunning FLIRT-treinen

Meer goed nieuws: de NS verzekerde mij, dat een dezer dagen de Vergunning Voor Indienstneming voor de nieuwe FLIRT-treinen van NS (en dus ook van Arriva en Veolia) zal worden verleend, dus op tijd voor het begin van de nieuwe dienstregeling. Dat was nog even spannend, maar het komt dus goed.

De grootste verandering gaan we meemaken in Limburg. Daar neemt Arriva trein- en busdiensten over van Veolia en een beetje van de NS. Dat kan met een beetje mazzel naadloos verlopen, en daarvoor zijn de reizigers dank verschuldigd aan Connexxion/Veolia, Arriva en de Provincie Limburg, die zich dit jaar groots hebben getoond door de strijdbijl te begraven nadat aanbestedingsfraude bij NS, Abellio en Qbuzz voor een heleboel narigheid had gezorgd.

Reiziger

Al met al zie ik een dienstregelingswijziging met nogal wat plussen en minnen. Op papier, dus. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om, hoe de reiziger het zal ervaren. Met name zal het nieuwe station van Utrecht moeten uitwijzen of een emplacement met minder wissels nu wel of niet goed is voor de reiziger. Wanneer een storing nabij Schiphol nog steeds leidt tot minder treinen tussen Utrecht en Eindhoven of Nijmegen, dan vrees ik dat ProRail-topman Pier Eringa echt nog wat carrièretechnische stappen zal moeten ondernemen jegens degenen die zich binnen ProRail voor die wisselkaalslag hebben hardgemaakt.

De eerste resultaten van de nieuwe dienstregeling zal ik graag met u delen in de eindejaarscolumn die ik eind december op OVPro zal publiceren.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Plussen én minnen in OV-dienstregelingen 2017’”

Paul Lamote|06.12.16|09:11

Typisch weer zo’n Randstad-only verhaal. Niets bijv. over de dramatische aansluitingen in Den Bosch en Geldermalsen. Daar moeten bijv. de reizigers van de sprinter Utrecht-Breda voortaan in Den Bosch gaan overstappen maar daarbij wel 28 minuten wachten. Dat is andere koek als op Gouda-Leiden.

Loek van der Heide|06.12.16|14:26

Terecht reageert Paul Lamote op N. Spilts juichverhaal. In der daad, een typisch Randstdad-Only verhaal.
Het slechte ov Nieuws?
– + 22 minuten extra reisteid AF Vlissingen-Randstad, het geheel schrappen van intercity-status Vlss-Mddlb-Roosendaal-Randstad
– Door geklooi met te weinig voedingscapaciteit te Heerenveen, tot EIND 2017 gesukkel met 3 stoptreinslagen leeuwarden-Zwolle, en door trainerende bouwprocedure Herfte, NA 2020 pas volwaardig 2 IC’s Leeuwarden-Zwolle

Joop Ummels|06.12.16|15:47

Wat is de winst van de HSL ??
Rijdt vaker niet als wel en reis duurt langer , niet voor te stellen maar toch waar.

Neem het traject : Maastricht – Rotterdam C.

reistijd nu : 2.25 uur via Breda
2.43 uur via Utrecht

na ingang nieuwe dienstregeling.

: 2.45 uur via Utrecht
: 2.59 uur via Breda

Of t.z.t. de huidige reistijd van 2.25 uur weer gehaald kan worden is mede afhankelijk
van de overstap te Eindhoven.
Bron : Reisplanner NS

Ibo De Joode|06.12.16|16:20

Wat Rikus bedoeld met het missen van de stop in Duivendrecht begrijp ik niet. Voor de route Leeuwarden/Groningen – Amsterdam Centraal moet nu ook overgestapt worden. Enige is misschien de omgeving van Duivendrecht / Bijlmer die een rechtstreekse verbinding mist.
Loek v/d Heide: “geklooi met 3 stoptreinslagen” -> er was en blijft 1x “snelle” intercity met stop in Heerenveen / Steenwijk en (voor mij-> Leeuwarden / Franeker) 3 min winst door kortere wachttijd Zwolle.

Pieter van Mourik|07.12.16|11:45

De nieuwe NS-dienstregeling: tsja, als 80 % van de reizigers er beter van wordt (sneller en frequenter), dan heb je er vrede mee. Is dat zo? Dat blijkt niet uit het stuk van Rikus Spithorst. Voorlopig lijkt het nog dat de echte reissnelheid op het NS-net bepaald wordt door de wens om stoptreinen te mengen met ICs. Dus: Delft – Utrecht CS duurt een uur, zoals ook in de jaren 60 en 70 van de 20ste eeuw. Maar we komen aan op een fantastisch nieuw Utrecht CS! Mij zult u niet horen mopperen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.